Η Επιτροπή της Βουλής κύρωσε χθες τη συμφωνία για τον EastMed

ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ: ΠΙΟ ΚΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ!

K. Xατζηδάκης: Υπάρχει σχεδιασμός για να επεκταθεί το δίκτυο Από τα παράλια της Θεσπρωτίας θα καταλήγει στην Ιταλία

EASTMED XARTHS AERIO 1

• H κύρωση από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής της διακυβερνητικής συμφωνίας Ελλάδος - Κύπρου - Ισραήλ - Ιταλίας για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου EastMed, καθιστά πλέον την Ήπειρο ενεργειακό κόμβο καθώς αυτός θα διέλθει από τα παράλια της Θεσπρωτίας και θα καταλήξει στο Οτράντο της Ιταλίας.
Η διέλευση του αγωγού δημιουργεί προϋποθέσεις για τη διασύνδεση της περιοχής με φυσικό αέριο, αν και όπως είπε στη Βουλή ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, υπάρχει ήδη σχεδιασμός και για την Ήπειρο, κάνοντας λόγο για διάφορα εναλλακτικά σχέδια.
Ο κ. Χατζηδάκης στην τοποθέτησή του έκανε λόγο για «μία από τις πιο σημαντικές διεθνείς ενεργειακές συμβάσεις, που θα αλλάξει το τοπίο σε σχέση με τους αγωγούς φυσικού αερίου, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για την Ευρώπη».
Στόχος της κατασκευής του αγωγού EastMed, είναι η απευθείας μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού αερίου μέσω της Ελλάδας. Το κόστος κατασκευής του έργου υπολογίζεται περίπου στα 7 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 1.900 χιλιόμετρα από τα οποία τα 1.300 θα είναι υποθαλάσσια.

Η υπογραφή της Συμφωνίας
Η Διακυβερνητική Συμφωνία υπεγράφη στις 2 Ιανουαρίου 2020 σε ειδική τελετή στο Ζάππειο από τους υπουργούς Ενέργειας της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ, κ.κ. Κωστή Χατζηδάκη, Γιώργο Λακκοτρύπη και Yuval Steinitz, παρουσία του Έλληνα πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, του Ισραηλινού ομολόγου του κ. Benjamin Netanyahu και του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη.
Η κατάθεση του νομοσχεδίου ακολουθεί την έναρξη της διαδικασίας αδειοδότησης του έργου στην Ελλάδα και την προκήρυξη βασικών τμημάτων της τελικής μελέτης σκοπιμότητας που έγινε από τον φορέα υλοποίησης του έργου, την IGI Poseidon (κοινοπραξία της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison) πριν λίγες ημέρες.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, στις δηλώσεις του τόνισε ότι πρόκειται για ένα έργο υψηλής γεωστρατηγικής σημασίας όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για όλη την Ευρώπη.
«Αποτελεί κομβικό μέρος της διεθνούς ενεργειακής μας στρατηγικής που ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια και διαφοροποιεί τις πηγές και τις οδεύσεις φυσικού αερίου μέσω της προώθησης ενός νέου διαδρόμου για την προμήθεια της ΕΕ από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου».

Το έργο
Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο ο αγωγός 1.900 χιλιομέτρων θα είναι βυθισμένος σε πολύ μεγάλα βάθη και γι’ αυτό έχει πολλές δύσκολες τεχνικές λεπτομέρειες. Τη διετία 2011 – 2012, η ΔΕΠΑ διερεύνησε τη δυνατότητα κατασκευής του αγωγού Eastern Mediterranean Pipeline (EastMed) με στόχο την απευθείας μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας.
Το αέριο της Ανατολικής Μεσογείου θα κατευθύνεται υποθαλάσσια προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης, και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, στην Ιταλία.
Στη γειτονική μας χώρα θα φθάνει μέσω του αγωγού IGI – Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ), που θα συνδέεται με τον EastMed στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας. Από τον Ιούλιο του 2014, η διαχείριση του Έργου ανήκει στην θυγατρική της ΔΕΠΑ «ΥΑΦΑ – ΠΟΣΕΙΔΩΝ», στην οποία συμμετέχει ισομερώς η ιταλική Edison.
Το σύνολο των συγχρηματοδοτούμενων μελετών που εκπονήθηκαν καταστούν σαφή την τεχνική εφικτότητα, την οικονομική βιωσιμότητα και την εμπορική ανταγωνιστικότητα του Έργου. Επίσης, επισημαίνουν την προστιθέμενη αξία του αγωγού EastMed, αλλά και το συμπληρωματικό του χαρακτήρα, στο πλαίσιο των προοπτικών εξαγωγής του φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Μεσογείου για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης.

Η δυναμικότητα του αγωγού
Σύμφωνα με τις εν λόγω μελέτες, η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού είναι 10 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου (φ.α.) ετησίως, με δυνατότητα να ανέλθει στα 16 δισ. κυβ. μέτρα φ.α.
Όμως, για να είναι συμφέρουσα η κατασκευή ενός τέτοιου υποθαλάσσιου αγωγού (όπου το πλεονέκτημα να είναι απρόσβλητο από κλασικές τρομοκρατικές μεθόδους συνδυάζεται με το υψηλό κόστος κατασκευής) απαιτούνται αθροιστικά ποσότητες πάνω από 10 τρισ. κυβικά πόδια ποδιών.
Αυτή τη στιγμή αυτές δεν υπάρχουν, ούτε στην ισραηλινή, ούτε στην κυπριακή ΑΟΖ, παρά μόνο στην αιγυπτιακή, όπου υπάρχει το κοίτασμα Zhor με πάνω από 30 τρισ. κυβικά πόδια.

Τα εμπόδια
Η Αίγυπτος σε αυτή τη φάση τουλάχιστον, που διαθέτει δικό της τερματικό υγροποίησης φυσικού αερίου δεν είναι βέβαιο ότι θέλει να επενδύσει σε κάτι τέτοιο, ιδίως από τη στιγμή που με τα σημερινά βεβαιωμένα κοιτάσματα τόσο το Ισραήλ όσο και η Κύπρος (κοίτασμα «Αφροδίτη») μπορούν να εξάγουν μέσω της Αιγύπτου.
Χρειάζεται να περάσουν μερικά χρόνια, να φτάσουμε στη δεύτερη φάση παραγωγής του ισραηλινού κοιτάσματος «Λεβιάθαν» και στην έναρξη παραγωγής του κυπριακού κοιτάσματος «Γλαύκος», για να εξεταστούν οι πραγματικοί όροι ως προς τον East Med και κυρίως το εάν και κατά πόσο θα θελήσουν να εμπλακούν αμερικανικές ενεργειακές και κατασκευαστικές εταιρείες στην κατασκευή του.
Η.Μ.