Επιτέλους, έπειτα από τις ακυρώσεις των πρώτων διαγωνισμών, μπαίνει…

ΤΟ ΓΙΑΝΝΕΝΑ - ΚΑΚΑΒΙΑ ΣΤΟ…ΔΡΟΜΟ ΤΟΥ!

- Επαναπροκηρύχθηκε χθες από το υπουργείο Υποδομών με συνολικό προϋπολογισμό 310 εκατ. ευρώ (μαζί με την προαίρεση)

- Καίρια η σημασία του οδικού άξονα για την Ήπειρο και όλη τη Δυτική Ελλάδα

IONIA ODO KAKABIA PINAKIDA

Τον… δρόμο του βρίσκει οριστικά, έπειτα από δύο συνεχόμενες ακυρώσεις διαγωνισμών, ο οδικός άξονας Γιάννενα – Κακαβιά, ο οποίος αποτελεί μαζί με τον αυτοκινητόδρομο Ε65 τα δύο μεγαλύτερα έργα υποδομής που ενδιαφέρουν άμεσα αυτή τη στιγμή την Ήπειρο. 

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε χθες επίσημα ότι επαναπροκηρύσσεται το έργο, το οποίο, αν δεν υπάρξουν άλλα απρόοπτα και εφόσον ξεκινήσει κανονικά, θα ολοκληρωθεί περίπου στα τέλη του 2028. Η σημασία του τμήματος αυτού, που αποτελεί τη βόρεια απόληξη της Ιόνιας Οδού είναι καίρια για την ευρύτερη περιοχή, αναβαθμίζοντας τις προοπτικές της στους τομείς των μεταφορών, του εμπορίου, του τουρισμού κλπ., ενώ θα έχει ουσιαστικά κυκλοφοριακά οφέλη και για το Λεκανοπέδιο Ιωαννίνων. 

Με την ανακοίνωση του υπουργείου υλοποιείται σχετική δέσμευση της ηγεσίας του προς τον Πρόεδρο της Βουλής Κώστα Τασούλα, ο οποίος έχει παρέμβει κι έχει πιέσει επανειλημμένα τους τελευταίους μήνες για να μπει το συγκεκριμένο έργο σε τροχιά υλοποίησης.

Έργο 310 εκατ. ευρώ

Στα 234 εκατ. ευρώ μαζί με Φ.Π.Α. ανέρχεται ο προϋπολογισμός του δρόμου Γιάννενα – Κακαβιά, ο οποίος έχει προαίρεση άλλα 76 εκατομμύρια ευρώ (με Φ.Π.Α.). Συνολικά δηλαδή πρόκειται για έργο ύψους 310 εκατ. ευρώ. 

Ο συγκεκριμένος δρόμος, μήκους 70 χλμ., ο οποίος αποτελεί ουσιαστικά τη βόρεια απόληξη της Ιόνιας Οδού από τα Γιάννενα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα, είναι τμήμα του λεγόμενου Δυτικού Άξονα και διασχίζει εξ ολοκλήρου  τον Νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας. 

Πολλαπλά τα οφέλη…

Στη χθεσινή επίσημη ανακοίνωσή του το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών χαρακτηρίζει το Γιάννενα – Κακαβιά ως έργο ιδιαίτερης σημασίας για την Ήπειρο, τη Δυτική Ελλάδα, αλλά και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς, όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά, «πρόκειται να αναβαθμίσει τις προοπτικές μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών των Νοτιοδυτικών Βαλκανίων, στους τομείς των μεταφορών, του εμπορίου, του τουρισμού και των logistics».

Ο νέος οδικός άξονας, σύμφωνα πάντα με το υπουργείο, θα βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή θα επιτρέψει τη διοχέτευση της βαριάς κυκλοφορίας στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων. Παράλληλα, θα εξασφαλίσει για την περιοχή της Κόνιτσας πρόσβαση στην Ιόνια Οδό και κατ’ επέκταση στις περιοχές της Φλώρινας και της Καστοριάς. 

Στα σημαντικά οφέλη του άξονα Γιάννενα – Καλπάκι – Κακαβιά περιλαμβάνονται επίσης η εξυπηρέτηση του Αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας – Ελλάδας, αφού η συνέχεια της οδού μετά την Κακαβιά εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από τις οποίες προέρχεται μεγάλος αριθμός χρηστών της οδού. 

Τα υποτμήματα…

Το σημαντικό αυτό οδικό έργο για την Ήπειρο περιλαμβάνει δύο υποτμήματα. 

Το πρώτο είναι από τα Γιάννενα ως το Καλπάκι και έχει συνολικό μήκος 46,4 χλμ. νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο Κ3 Πασσαρώνος μήκους 1,47 χλμ., αποτελεί την Προαίρεση 1.

Το δεύτερο υποτμήμα είναι το κομμάτι του άξονα από το Καλπάκι μέχρι τον μεθοριακό σταθμό της Κακαβιάς, το οποίο έχει συνολικό μήκος 23,11 χλμ.. Εδώ προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.

Η διάρκεια κατασκευής του Γιάννενα – Κακαβιά έχει προσδιοριστεί σε 54 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, δηλαδή συνολικά τεσσεράμισι χρόνια. Αυτό σημαίνει πως, αν το έργο ξεκινήσει στις αρχές του 2024, θα ολοκληρωθεί περίπου στα τέλη του 2028. Ο άξονας ανήκει στα οδικά έργα νέας γενιάς και σήμερα είναι ο μεγαλύτερος διαγωνισμός για οδικό έργο στη χώρα με εξαίρεση τον ΒΟΑΚ στην Κρήτη.

Με δύο ακυρώσεις…

Δύο φορές ακυρώθηκε φέτος ο διαγωνισμός για τη βόρεια απόληξη της Ιόνιας Οδού. Η πρώτη ήταν στις αρχές του περασμένου Φεβρουαρίου που είχε προκηρυχθεί για πρώτη φορά ο οδικός άξονας, με το έργο να έχει αρχική ημερομηνία δημοπράτησης τις 14 Μαρτίου. 

Ωστόσο, έπειτα από τη γνωστοποίηση των όρων της διακήρυξης, υπήρξε προδικαστική προσφυγή από σχήμα ενδιαφερόμενο να συμμετάσχει στον διαγωνισμό. Το υπουργείο Υποδομών, λόγω της εκδίκασης, έδωσε ακόμα μια παράταση για τις 9 Μαΐου, όμως τελικά η αρμόδια Αρχή (ΕΣΗΔΗΣ) εξέδωσε απόφαση υπέρ του σχήματος που είχε προσφύγει εναντίον του διαγωνισμού, με αποτέλεσμα αυτός να ακυρωθεί στο σύνολό του. Η δεύτερη ακύρωση του διαγωνισμού από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων ήρθε στα τέλη του περασμένου Ιουλίου. 

Σε επικοινωνία που είχε ο Πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας με τον Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα και τον Υφυπουργό Νίκο Ταχιάο, έλαβε τη διαβεβαίωση ότι για να μην καθυστερήσει το έργο, θα γίνει δεκτή η απόφαση της Ενιαίας Αρχής και θα επαναδημοπρατηθεί με διορθωμένους όρους, δίνοντας το δικαίωμα και σε μικρές τεχνικές εταιρείες να συμμετάσχουν, υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι κοινοπραξίες ώστε να μπορούν να εγγυηθούν την απρόσκοπτη αποπεράτωσή του.

Ο κ. Ταχιάος είχε δεσμευτεί ότι η οριστική λύση για τον οδικό άξονα θα δοθεί εντός Σεπτεμβρίου και τήρησε την υπόσχεσή του με μία… αμελητέα διαφορά λίγων μόνο ημερών!