ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ!

- Οι τιμές -ακόμη και σε είδη βασικών αγαθών- έχουν ξεπεράσει τις αντοχές των νοικοκυριών που ζητούν πιο αποτελεσματικούς ελέγχους…

- Πτωτική πορεία μετά από ένα χρόνο (!) λέει ο Πρόεδρος των Σούπερ Μάρκετ

SOYPER MARKET KALATHI

• Μπορεί τις τελευταίες ώρες να έγινε αναβάθμιση της χώρας μας από τον οίκο Standard & Poors και ο Πρωθυπουργός να κάνει λόγο για ένα «ιστορικό παράθυρο ευκαιρίας», όμως αυτό στη δεδομένη στιγμή λίγη σημασία έχει για τους πολίτες, αφού καλούνται να επιβιώσουν σ’ ένα περιβάλλον τρομακτικής ακρίβειας!

Πάντως σε πρόσφατες δηλώσεις του ο Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απ. Πεταλάς, αναφερόμενος στις πληθωριστικές πιέσεις, τοποθέτησε σ’ ένα χρόνο από σήμερα την έναρξη της σταθερής πτωτικής πορείας των τιμών στα τρόφιμα, με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν νέες αναταραχές στο ενεργειακό κόστος ή άλλες αναταράξεις και φυσικές καταστροφές λόγω κλιματικής κρίσης.

Δύσκολη η καθημερινότητα 

Η τελευταία αναβάθμιση του οίκου αξιολόγησης είναι πράγματι μια σημαντική κατάκτηση για την Ελλάδα, που όμως δεν μεταφράζεται θετικά σε επίπεδο καθημερινότητας. Ή τουλάχιστον προς το παρόν. Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί κινδυνεύουν να τιναχθούν στον αέρα, αφού το διαθέσιμο εισόδημα του μήνα δεν επαρκεί ούτε για τις βασικές υποχρεώσεις! Ο μεγαλύτερος «πονοκέφαλος» εξακολουθεί να είναι οι αγορές στα σούπερ μάρκετ, καθώς οι τιμές των προϊόντων ακολουθούν ένα απίστευτο ράλι ανόδου, παρά τις προσπάθειες της Κυβέρνησης με σειρά μέτρων να συγκρατηθούν. 

Δεν αρκούν!

Ήδη οι καταναλωτές θα βρίσκουν, σταδιακά, στα ράφια των σούπερ μάρκετ την ειδική σήμανση για τα προϊόντα που θα έχουν για έξι μήνες έκπτωση 5%, καθώς τέθηκε σε ισχύ η νέα πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης «Μόνιμη Μείωση Τιμής». Οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία πρέπει να αποστείλουν μέχρι τις 30 Νοεμβρίου την έγγραφη δέσμευση στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19/9/23. 

Βέβαια, το ερώτημα είναι ποιους κωδικούς προϊόντων θα επιλέξουν οι βιομηχανίες να εντάξουν στο μέτρο, γιατί εάν δεν είναι από τα δημοφιλή προϊόντα για ένα νοικοκυριό, τότε θα υπάρξει ζήτημα αποτελεσματικότητας της εν λόγω πρωτοβουλίας.

Σε ό,τι αφορά τα άλλα μέτρα, τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής αφορά βασικά προϊόντα. 

Οι ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής θα αποστέλλονται στο υπουργείο Ανάπτυξης κάθε Τρίτη, έως τις 15:00. 

Στο μεταξύ, στην πλατφόρμα e-katanalotis αναρτούν 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τις τιμές για 33 κατηγορίες φρούτων – λαχανικών. Οι καταναλωτές θα μπορούν να βλέπουν και να συγκρίνουν τις τιμές των οπωροκηπευτικών σε όλα τα σούπερ μάρκετ ενώ οι επιχειρήσεις από την πλευρά τους θα έχουν υποχρέωση να ενημερώνουν κάθε Τρίτη το υπουργείο Ανάπτυξης για τις τιμές της επόμενης εβδομάδας.

Πρόκειται για παρεμβάσεις που στόχο έχουν την αντιμετώπιση της ακρίβειας, όμως η κατάσταση έχει ξεφύγει τόσο πολύ, που πολλοί θεωρούν ότι τα μέτρα δεν επαρκούν και οι ισχυροί της αγοράς βρίσκουν τρόπους και ξεγλιστρούν!

 Περισσότεροι έλεγχοι…

Το σίγουρο είναι ότι θα πρέπει να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι στην αγορά και να είναι πιο αποτελεσματικοί. Μόνο έτσι θα παταχθούν φαινόμενα αισχροκέρδειας, που σε τέτοιες περιόδους «ανθούν»! Εξάλλου, δεν είναι λίγοι εκείνοι οι καταναλωτές, μεγαλύτερης κυρίως ηλικίας που νοσταλγούν την παλιά αγορανομία, όταν μικτά κλιμάκια «σάρωναν» την αγορά και ο πέλεκυς έπεφτε βαρύς σε όσους αισχροκερδούσαν. 

Τώρα υπάρχουν νέα εξελιγμένα μέσα για ελέγχους, αλλά στην πράξη οι τιμές ακόμη και σε βασικά προϊόντα παραμένουν αδικαιολόγητα υψηλές, με τους καταναλωτές να μην ξέρουν πώς να προφυλαχθούν και να νιώθουν εκτεθειμένοι απέναντι στις μεγάλες πολυεθνικές. 

Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας πάντως σε κάθε ευκαιρία τονίζει ότι οι έλεγχοι συνεχίζονται καθημερινά με εντατικούς ρυθμούς και επιβάλλονται πρόστιμα σε όποιον αισχροκερδεί. Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, η ΔΙΜΕΑ έχει επιβάλει 5,5 εκατ. πρόστιμα για αισχροκέρδεια σε ένα μήνα.

 Απαισιόδοξοι οι Έλληνες…

Την ίδια ώρα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησε έντονα τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η λήξη της τουριστικής περιόδου, οι συνεχείς ανατιμήσεις και το υψηλό κόστος ζωής, καθώς και οι φυσικές καταστροφές με τις ανυπολόγιστες ζημιές που έλαβαν χώρα το τελευταίο διάστημα επέδρασαν καταλυτικά στις προσδοκίες των Ελλήνων καταναλωτών. Ο δείκτης κινείται σε χαμηλά επίπεδα πλέον, με αποτέλεσμα και αυτόν τον μήνα οι Έλληνες καταναλωτές να εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ.

Το 60% (από 45%) των νοικοκυριών προέβλεψε άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 10% (από 21%) αναμένει σταθερότητα. Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διαμορφώθηκε στο 57%, ενώ στο 14% από 10% ενισχύθηκε το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους.