ΔΙΑΡΚΗΣ Η ΜΑΧΗ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΑΚΡΙΒΕΙΑΣ!

- Πολύ δύσκολο το επόμενο διάστημα, ενόψει και των Χριστουγέννων…

- Σε… ρυθμούς «Black Friday» η αγορά • Περιορισμένο το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών

BLACK FRIDAY GIANNENA 29 11 19

• Λύση στο καυτό πρόβλημα της ακρίβειας ψάχνει απεγνωσμένα η Κυβέρνηση, δίνοντας καθημερινή μάχη για να συγκρατηθούν οι τιμές στα βασικά προϊόντα που τελευταία ακολουθούν ξέφρενη πορεία, ροκανίζοντας το ήδη περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών. 

Ο επόμενος μήνας αναμένεται ακόμη πιο δύσκολος, καθώς ενόψει των Χριστουγέννων, αυξάνονται τα έξοδα κατακόρυφα, καθώς στα τρέχοντα και τα εορταστικά, θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η διευθέτηση οικονομικών υποχρεώσεων λόγω κλεισίματος της χρονιάς. 

Οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η Κυβέρνηση, όπως «μόνιμη μείωση τιμής», «καλάθι του νοικοκυριού», σαφάρι ελέγχων για την αισχροκέρδεια, αλλά και κάποιες ενισχύσεις (market pass και έκτακτο επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης τον Δεκέμβριο), δίνουν μια κάποια ανάσα, όχι όμως ικανή για να δημιουργήσει ασφάλεια και ηρεμία στους καταναλωτές, που διαρκώς έρχονται αντιμέτωποι με υπέρογκες ανατιμήσεις.  

Χέρι στις πολυεθνικές!

Οι περισσότεροι πολίτες αποδίδουν αυτό το… κρεσέντο ακρίβειας σε αθέμιτες πρακτικές των πολυεθνικών εταιριών, που βρήκαν πρόσφορο έδαφος λόγω του εισαγόμενου πληθωρισμού και κρατούν τις τιμές στα ύψη, ενώ πολλοί πιστεύουν ότι ακόμη και οι προσφορές που διαφημίζουν καθημερινά με τέτοια ένταση, στην ουσία οι περισσότερες είναι πλασματικές! Η Κυβέρνηση έχει βάλει σε πρώτη προτεραιότητα την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας, έχοντας ήδη επιβάλει κάποια πρόστιμα, όμως θα πρέπει να επιμείνει περισσότερο! Εξάλλου, οι πολίτες περιμένουν πολλά περισσότερα, κάτι που αποτυπώνεται και σε όλες τις πρόσφατες δημοσκοπήσεις, με την ακρίβεια πάντως να αποτελεί σήμερα το «νούμερο ένα» πρόβλημα και την πλειοψηφία να θεωρεί ανεπαρκείς τις κυβερνητικές προσπάθειες για την αντιμετώπισή της. 

Ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης από την άλλη, φαίνεται ότι… έχει πάρει ζεστά το θέμα της ακρίβειας, δηλώνοντας ότι «θα προστατεύσουμε τους πολίτες από όσους νομίζουν ότι θα κερδοσκοπήσουν σε βάρος τους, εκμεταλλευόμενοι τις συνέπειες του εισαγόμενου πληθωρισμού».

Στον εβδομαδιαίο απολογισμό του κυβερνητικού έργου που έκανε χθες παραδέχθηκε ότι η απάντηση στην ακρίβεια, δεν είναι τα μέτρα προσωρινού και επιδοματικού χαρακτήρα. «Είναι όμως εξαιρετικά χρήσιμα και απαραίτητα, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες παρεμβάσεις μας για συγκράτηση των τιμών στα ράφια, όπως το πρόγραμμα Μόνιμη Μείωση Τιμών που συμπεριλαμβάνει πλέον 848 κωδικούς -σχεδόν 200 περισσότερους από την περασμένη Κυριακή- σε 37 βασικές κατηγορίες προϊόντων. Παράλληλα, συνεχίζονται οι έλεγχοι από τη ΔΙΜΕΑ -μόνο τις τελευταίες ημέρες μπήκαν πρόστιμα 1,6 εκ. ευρώ σε δύο πολυεθνικές εταιρίες για αθέμιτη κερδοφορία. Κανείς δεν είναι υπεράνω του νόμου...» τόνισε, μεταξύ άλλων, ο Πρωθυπουργός. 

Σε… ρυθμούς «Black Friday»!

Στο μεταξύ, μέσα σ’ αυτό το θολό τοπίο που έχει δημιουργήσει η ακρίβεια, η αγορά αυτή την περίοδο κινείται σε ρυθμούς… «Black Friday», το ξενόφερτο αυτό έθιμο που όμως προσαρμόστηκε γρήγορα και στα ελληνικά δεδομένα. Και όχι μόνο προσαρμόστηκε, θα μπορούσε να πει κανείς ότι… ξεχείλωσε, καθώς οι μεγάλες προσφορές σε διάφορα προϊόντα δεν περιορίζονται μόνο για μια μέρα (την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου), αλλά στη χώρα μας το διάστημα των προσφορών αυτών είναι πολύ μεγαλύτερο! Να σημειωθεί ότι τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά την ερχόμενη Κυριακή, 26 Νοεμβρίου, ενώ την επόμενη μέρα (27 Νοεμβρίου) θα ακολουθήσει η «Cyber Monday» με τις προσφορές να μεταφέρονται στις ηλεκτρονικές αγορές!

Μπορεί τα περισσότερα καταστήματα, όχι μόνο οι μεγάλες αλυσίδες, αλλά και τα μικρότερα, να διαφημίζουν «γενναίες εκπτώσεις», σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα πολύ δελεαστικές, ειδικά στα προϊόντα οικιακού εξοπλισμού και τεχνολογίας, όμως οι καταναλωτές, λόγω της ακρίβειας, είναι πολύ στριμωγμένοι οικονομικά και οι όποιες αγορές γίνουν, θα είναι στοχευμένες και πράγματι θα πρόκειται για πολύ μεγάλη ευκαιρία!

Απαιτείται προσοχή!

Όσοι πάντως προχωρήσουν σε κάποια αγορά αυτή την περίοδο, οφείλουν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, να μην πέσουν στην παγίδα των δελεαστικών διαφημιστικών μηνυμάτων, πριν κάνουν τον απαιτούμενο εξονυχιστικό έλεγχο στην αγορά. Μάλιστα ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), ενόψει της «Black Friday», αλλά και των εποχικών εκπτώσεων (οι χειμερινές θα ξεκινήσουν τον Ιανουάριο) εξέδωσε έναν χρήσιμο οδηγό με τα κύρια σημεία που θα πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές, αλλά και οι επιχειρήσεις, σχετικά με διαφήμιση προσφορών, εκπτώσεων και μειώσεων στις τιμές προϊόντων. 

Μάλιστα, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ) και τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών (ΕΣΑ), διοργανώνουν εκδήλωση, αύριο, Τρίτη και ώρα 17:00, στο Αμφιθέατρο του ΕΒΕΑ (με φυσική παρουσία ή διαδικτυακά), όπου θα παρουσιαστεί ο Εικονογραφημένος Οδηγός των εκπτώσεων.

Μεταξύ άλλων, τονίζεται ότι θα πρέπει να αναγράφεται καθαρά η αρχική και η τελική τιμή («Αρχική» τιμή, είναι η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών). • Δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιείται η προτεινόμενη λιανική τιμή ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της έκπτωσης. • Επίσης απαγορεύεται να παρέχονται σημαντικές πρόσθετες πληροφορίες με μικρή γραμματοσειρά και με μη ξεκάθαρο ή εμφανή τρόπο. • Δηλώσεις όπως «η έκπτωση υπολογίζεται στο ταμείο» ή «η έκπτωση περιλαμβάνεται στην τιμή» δεν επιτρέπονται. • Ο καταναλωτής πρέπει να ενημερώνεται για όλες τις υποχρεωτικές ή πρόσθετες χρεώσεις και τέλη, ακόμα και κατά προσέγγιση. • Δεν επιτρέπεται να παραπλανάται ο καταναλωτής ώστε να αγοράσει ένα προϊόν που διαφημίζεται σε πολύ χαμηλή τιμή, ενώ στην πραγματικότητα δεν υπάρχει σε εύλογο απόθεμα.