Υπαρκτό και διαχρονικό το πρόβλημα της φοροδιαφυγής αλλά…

ΟΧΙ ΦΟΡΟΥΣ ΣΕ ΑΝΥΠΑΡΚΤΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ!

ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ: Να θεσπιστούν πραγματικά κριτήρια… Να δουν τον Πρωθυπουργό ζητούν οι Ελεύθεροι Επαγγελματίες…

EYRO KOMPIOYTERAKI STYLO

• Πολύς λόγος γίνεται το τελευταίο διάστημα για το φορολογικό νομοσχέδιο, που βασικός του στόχος είναι η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, ενός υπαρκτού και διαχρονικού προβλήματος που στερεί έσοδα από τα κρατικά ταμεία. Ωστόσο, η διάταξη που αφορά το σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών, βάσει του τεκμαρτού εισοδήματος, έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων με πολλούς κλάδους να κάνουν λόγο για ένα μέτρο οριζόντιο και άδικο! 

Το βράδυ της Δευτέρας ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση, όπου υποβλήθηκαν πάνω από 2.800 σχόλια, με τα περισσότερα να αφορούν την συγκεκριμένη διάταξη. Το Υπουργείο Οικονομικών, προχωρώντας σε κάποιες βελτιώσεις, κατέθεσε το σχέδιο νόμου στη Βουλή και σήμερα, Πέμπτη εισάγεται για συζήτηση και επεξεργασία στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων 

Με πραγματικά κριτήρια…

Αν και πολλά έχουν γραφτεί και ειπωθεί το τελευταίο διάστημα για την εν λόγω διάταξη του σχεδίου νόμου, αξίζει να επισημανθεί η θέση της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, που θέτει το ζήτημα ψύχραιμα και χωρίς γενικούς αφορισμούς! Με επιστολή που υπογράφει ο Πρόεδρός της Ιωάννης Μασούτης προς τον Υπουργό Οικονομικών Κ. Χατζηδάκη τονίζει ότι «τα μέτρα που πρέπει να εφαρμοστούν για την φοροδιαφυγή οφείλουν να ενταθούν προς την κατεύθυνση της αντιμετώπισής της, με ελέγχους, χρήση ψηφιακών εργαλείων και θέσπιση πραγματικών κριτηρίων».

Αφού υποστηρίζει ότι η φοροδιαφυγή είναι ένα υπαρκτό και διαχρονικό πρόβλημα, τονίζει ότι «χρειάζεται, ένα φορολογικό σύστημα όπου ο καθένας θα συνεισφέρει ανάλογα με τις πραγματικές του δυνάμεις και όχι με «τεκμαρτά» ανύπαρκτα εισοδήματα, ενώ η θέσπιση ουσιαστικών κινήτρων θα οδηγήσει στην εμπέδωση φορολογικής συνείδησης στους πολίτες». 

Σύμφωνα με την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων οι διατάξεις του νομοσχεδίου και ειδικότερα εκείνες που καθορίζουν «ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας», αποτελεί παραδοχή αποτυχίας ελέγχου του φορολογικού μηχανισμού, ο οποίος πρέπει να ενισχυθεί. Η βάση της οριζόντιας τεκμαρτής φορολόγησης, ίδια για όλους, χωρίς να εξετάζει την πραγματική φοροδοτική ικανότητά τους, δημιουργεί σοβαρά ζητήματα. «Οι διαπιστώσεις για το ύψος και το εύρος της φοροδιαφυγής δεν μπορούν να αμφισβητηθούν διαχρονικά, τα μέτρα όμως που πρέπει να εφαρμοστούν οφείλουν να ενταθούν προς την κατεύθυνση της αντιμετώπισής της, μέσω στοχευμένων ελέγχων, με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων και τη θέσπιση πραγματικών κριτηρίων, τα οποία θα λαμβάνουν υπόψη έσοδα, έξοδα, καταθέσεις, οφειλές, περιουσιακά στοιχεία, πόθεν έσχες κτλ.» δήλωσε ο Πρόεδρος της ΚΕΕΕ.

 Επιστολή στον Πρωθυπουργό 

Στο μεταξύ, συνάντηση με τον Πρωθυπουργό πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου ζητά η Συντονιστική Επιτροπή Ελευθέρων Επαγγελματιών- Επιστημόνων – Επαγγελματοβιοτεχνών – Εμπόρων, προκειμένου να τον ενημερώσουν «αναλυτικά για τα προβλήματα που δημιουργούνται από την εφαρμογή των προωθούμενων φορολογικών μέτρων». 

Όπως, μεταξύ άλλων, αναφέρει στην επιστολή της «ο προσδιορισμός του τεκμαρτού φορολογητέου εισοδήματος γίνεται με εντελώς αυθαίρετα κριτήρια, αφού ταυτίζονται οι ελεύθεροι επαγγελματίες με τους μισθωτούς, ενώ είναι γνωστό ότι πρόκειται για διαφορετικές κατηγορίες, όπως έχει κρίνει, άλλωστε, και το Συμβούλιο της…». Και σε άλλο σημείο επισημαίνει: «Είναι προφανές ότι, η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής προϋποθέτει έναν ουσιαστικό διάλογο μεταξύ όλων των φορέων, με στόχο ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα, που θα λαμβάνει υπόψιν τις πραγματικές συνθήκες ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και τις ιδιαιτερότητες κάθε επαγγέλματος και θα έχει ως βάση τη συνεισφορά εκάστου στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις πραγματικές του δυνάμεις…».

Την επιστολή, υπογράφουν, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γ. Καββαθάς, ο Πρόεδρος της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος Δημήτρης Βερβεσός, ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γ. Καρανίκας κ.α.

 Οι βελτιώσεις στο Νομοσχέδιο…

Βέβαια, μετά τη διαβούλευση με φορείς, το Υπουργείο Οικονομικών προέβη σε κάποιες τροποποιήσεις που αφορούν κυρίως τους ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά όμως δεν πείθουν τους πολλούς για την ορθότητά τους. Πιο συγκεκριμένα:

-Μειώνεται κατά 50% το τέλος επιτηδεύματος για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες ασχέτως του αν δηλώνουν εισοδήματα υψηλότερα από το ελάχιστο τεκμαρτό καθαρό εισόδημα.

- Διευκρινίσεις ως προς το μαχητό του τεκμηρίου. Εισάγεται στο σχέδιο νόμου ρητή πρόβλεψη ότι ο ελεύθερος επαγγελματίας μπορεί να αμφισβητήσει το ποσό που προκύπτει από την εφαρμογή του τεκμηρίου της ελάχιστης αμοιβής πέραν από τους λόγους που ισχύουν ήδη και που καθιστούν το τεκμήριο μαχητό (ασθένεια, ανωτέρα βία, κλπ). Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να ζητήσει την διενέργεια ελέγχου από τις φορολογικές αρχές, προκειμένου να αποδειχθεί η ακρίβεια της δήλωσής του για εισόδημα μικρότερο του τεκμαρτού.

- Τροποποιήσεις ως προς την προσαύξηση του ύψους του τεκμηρίου με βάση τον τζίρο. Ως γνωστόν, το ύψος του τεκμηρίου της ελάχιστης αμοιβής για τους ελεύθερους επαγγελματίες προσαυξάνεται ανάλογα με τα χρόνια της επαγγελματικής δραστηριότητας, το σύνολο της μισθοδοσίας και το ύψος του τζίρου της επιχείρησης. Ειδικά για το ύψος του τζίρου, σύμφωνα με την τελική ρύθμιση, η προσαύξηση ανέρχεται στο 5% επι του ποσού, κατά το οποίο ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου υπερβαίνει τον μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών του Κ.Α.Δ. στον οποίο ο υπόχρεος πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα.  Για παράδειγμα, ελεύθερος επαγγελματίας με ετήσιο τζίρο 35.000 ευρώ υπερβαίνει τον μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών του ΚΑΔ όπου πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα κατά 10.000 ευρώ (ετήσιος τζίρος 35.000 ευρώ – μέσος ετήσιος κύκλος εργασιών ΚΑΔ 25.000 ευρώ = 10.000 ευρώ). Επομένως, η προσαύξηση 5% θα εφαρμοστεί επί του ποσού των 10.000 ευρώ. 

- Προσθήκες στη λίστα των ελευθέρων επαγγελματιών που εντάσσονται στο μειωμένο -κατά 50%- τεκμήριο της ελάχιστης αμοιβής α) όσοι παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 67% (όσοι έχουν ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω απαλλάσσονται πλήρως από το τεκμήριο της ελάχιστης αμοιβής), β) οι γονείς μονογονεϊκής οικογένειας με ανήλικα τέκνα γ) οι  γονείς με εξαρτώμενα τέκνα με ποσοστό νοητικής ή σωματικής αναπηρίας τουλάχιστον 67%, δ) οι γονείς πολύτεκνων οικογενειών.

- Μείωση φόρου για δαπάνες αναβάθμισης κτιρίων. Οι δαπάνες για την αγορά αγαθών και τη λήψη υπηρεσιών που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, μειώνουν, ισόποσα κατανεμημένες σε περίοδο πέντε ετών, τον φόρο εισοδήματος των φυσικών προσώπων, μέχρι του αναλογούντος για κάθε έτος φόρου, με ανώτατο συνολικά όριο δαπάνης τις 16.000 ευρώ. Οι δαπάνες για υλικά λαμβάνονται υπόψη μέχρι ποσού που αντιστοιχεί στο 1/3 του ποσού για δαπάνες υπηρεσιών. Όλες οι δαπάνες θα πρέπει να  προκύπτουν από τιμολόγια τα οποία έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής και διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ από τον προμηθευτή μέσω του συστήματος myDATA.