Ασυγκράτητες οι τιμές σε πολλά είδη πρώτης ανάγκης…

ΜΟΝΙΜΟΣ «ΒΡΑΧΝΑΣ» ΟΙ ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ!

Αυξημένη η κίνηση στη γιαννιώτικη αγορά, όχι όμως ανάλογος και ο τζίρος…

Δυσοίωνες οι προβλέψεις και για τη νέα χρονιά…

AGORA IOANNINA PEZODROMOS 18 12 23

 «Τροχοπέδη» για να γεμίσουν με τα απαραίτητα αγαθά το πρωτοχρονιάτικο τραπέζι, αποτελεί για χιλιάδες νοικοκυριά το κύμα ακρίβειας σε πολλά βασικά είδη πρώτης ανάγκης, ενώ οι δυσοίωνες προβλέψεις για άλλα καταναλωτικά προϊόντα, προκαλούν μεγαλύτερη ανησυχία για το πώς θα τα βγάλουν πέρα, κυρίως, οι ευάλωτες οικονομικά ομάδες.

Η αύξηση των τιμών σε βασικά προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ έχουν δυσκολέψει αρκετά την καθημερινότητα των πολιτών, για τους οποίους προστίθεται ακόμη ένα βάρος στις αμέτρητες οικονομικές και φορολογικές υποχρεώσεις που αντιμετωπίζουν αυτό τον καιρό. Το γεγονός όμως ότι το κύμα αυτό της ακρίβειας δεν πρόκειται να ανακοπεί ούτε τη νέα χρονιά, προκαλεί μεγαλύτερη αναστάτωση στους καταναλωτές. 

Οι αυξήσεις στα τρόφιμα, όπως του ελαιολάδου, είναι αυτές που κάνουν τους καταναλωτές να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στη τσέπη, μιας και στη λίστα κάθε οικογένειας πρώτα βρίσκονται τα τρόφιμα και τα υπόλοιπα έπονται. Αξίζει να σημειωθεί πως τόσο το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, όσο και το πρωτοχρονιάτικο, είναι φέτος ιδιαίτερα «αλμυρό» για πολλά νοικοκυριά με δεδομένες τις σημαντικές ανατιμήσεις που έχουν πάρει τα προϊόντα που το απαρτίζουν. 

Δεν λύνουν το πρόβλημα…

Παρόλο που τα «καλάθια Χριστουγέννων, Άι Βασίλη και Νοικοκυριών» έχουν δώσει μια οικονομική ανάσα στους καταναλωτές, εν τούτοις δεν αρκούν σε πολλούς για να γιορτάσουν με αξιοπρέπεια και την αλλαγή του χρόνου.

Ενδεικτικό του κύματος της ακρίβειας που πλήττει τη χώρα την περίοδο των εορτών, είναι το γεγονός ότι το αρνί κοστίζει φέτος 22,9% ακριβότερα, η τιμή της γαλοπούλας ήταν αυξημένη κατά 21,1%, του κρασιού κατά 21,2%, και της πατάτας κατά 21,5%! «Πρωταθλητής» πάντως στις ανατιμήσεις αναδείχθηκε  το ελαιόλαδο, που φέτος οι Έλληνες καταναλωτές καλούνται να το πληρώσουν 62% πιο ακριβά σε σχέση με το 2022.

Κίνηση ναι, αλλά τζίρος;

Κίνηση επικρατεί αυτές τις μέρες στη γιαννιώτικη αγορά, με τα εμπορικά καταστήματα να έχουν την… τιμητική τους, μιας και οι καταναλωτές βγαίνουν μαζικά για να κάνουν τα απαραίτητα ψώνια κυρίως σε τρόφιμα, αλλά και σε ένδυση, υπόδηση όπως και να αγοράσουν δώρα για τα αγαπημένα τους πρόσωπα, κυρίως για τα μικρά παιδιά. Εξάλλου, όποιες αγορές ήταν ανέφικτο να γίνουν τα Χριστούγεννα, γίνονται αυτές τις μέρες, αφού οι καταναλωτές έχουν ολοκληρώσει τις έρευνες αγοράς κι έχουν πάρει μια ανάσα από την καταβολή δώρων και συντάξεων.

Το ζητούμενο βέβαια είναι να υπάρξει κίνηση, που θα… μεταφραστεί και σε αύξηση τζίρου για τους καταστηματάρχες που τρέχουν και δεν φτάνουν για να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις, ενώ είναι σαφές πως μόνο οι πωλήσεις αυτών των ημερών δεν φτάνουν για να ισοσκελίσουν την αναδουλειά των προηγούμενων μηνών. 

Κατά τα άλλα, με εορταστικό ωράριο συνεχίζουν να λειτουργούν τα καταστήματα και στα Γιάννενα.  Υπενθυμίζεται πως αύριο, Σάββατο η αγορά θα είναι ανοιχτή 09.00-15.30 και την Κυριακή, παραμονή Πρωτοχρονιάς τα εμπορικά θα ανοίξουν στις 11 το πρωί  και θα κλείσουν στις 4 το απόγευμα. Την πρώτη και δεύτερη μέρα του νέου έτους η αγορά θα είναι κλειστή ενώ από την Τετάρτη 3 Ιανουαρίου επανέρχεται το κανονικό ωράριο λειτουργίας.

Δυσοίωνες προβλέψεις!

Όσο για το κύμα ακρίβειας που δεν φαίνεται ότι θα ανατραπεί με τη νέα χρονιά, οι μεγάλοι «πρωταγωνιστές» στο ράφι θα παραμείνουν το ελαιόλαδο και τα νωπά οπωροκηπευτικά, μολονότι οι τιμές παραγωγού σε φρούτα και λαχανικά βαίνουν μειούμενες. Η βιομηχανία τροφίμων και λοιπών βασικών αγαθών, υποστηρίζει ότι το περιβάλλον παραμένει ευμετάβλητο, γεγονός που οδηγεί σε ιδιαίτερα επιφυλακτικές εμπορικές πολιτικές.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα της «Ναυτεμπορικής» οι καλικάντζαροι της ακρίβειας δεν θα φύγουν από τα εγχώρια ράφια ούτε το 2024, με τη λιανική βασικών καταναλωτικών προϊόντων (FMCGs) να κερδίζει για ακόμα μια φορά το… φλουρί στη «βασιλόπιτα» της αγοράς.

Οι εκτιμήσεις των εταιριών ερευνών, που προσμετρούν τις προωθητικές ενέργειες και τις επιδόσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τοποθετούν τη μέση ανατίμηση στο καλάθι του 2024 στο 4,5%-5%, ωστόσο το βασικό στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί είναι ο δείκτης τιμής καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής να «κρατήσει» μονοψήφιο ποσοστό.

Όπως επισημαίνεται, η πορεία των τιμών στο ράφι παραμένει έντονα εξαρτώμενη από τις γενικότερες εξελίξεις, τόσο στο ενεργειακό όσο και στο γεωπολιτικό πεδίο. Η κατάσταση στη Λωρίδα της Γάζας, παρόλο που το 2023 δεν είχε άμεσο αντίκτυπο στην αγορά, στον βαθμό που θα κλιμακωθεί, μπορεί να οδηγήσει σε ένα νέο κύμα ανατιμήσεων. 

Αυξημένες οι δαπάνες!

Όπως επισημαίνεται, οι καταναλωτές θεωρούν ότι ακόμη δεν είναι ικανοποιητική η περίοδος για να κάνουν μεγάλες αγορές για το σπίτι, τόσο οι ίδιοι, όσο και γενικά. Συγκεκριμένα, το 49% εκτιμά ότι το πρώτο εξάμηνο 2024 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες. Επίσης, το 43% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2024 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 20% ότι θα είναι αυξημένες. 

Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι καταναλωτές αναμένουν μείωση των δαπανών για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες και μικρή αύξηση για δαπάνες διασκέδασης και ανησυχία για τις λοιπές δαπάνες παγίων εξόδων.