Χρονιά - σταθμός η φετινή για τις οδικές υποδομές που αφορούν την Ήπειρο

«ΕΚΛΕΙΣΕ» ΜΙΑ ΟΔΙΚΗ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΑ!

- Πολλαπλά τα οφέλη για Πρέβεζα και Ηγουμενίτσα από την παράδοση του άξονα Άκτιο - Αμβρακία

- Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ανοίγουν νέες αναπτυξιακές προοπτικές… - «Τρέχει» κατασκευαστικά ο αυτοκινητόδρομος Ε65

AKTIO AMBRAKIA 31 1 24

Με μία καλή εξέλιξη για όλη τη Δυτική Ελλάδα και φυσικά και για την Ήπειρο, ιδιαίτερα δε για τις περιοχές Πρέβεζας και Θεσπρωτίας ξεκινάει η νέα χρονιά, καθώς ολοκληρώθηκε και τις αμέσως επόμενες ημέρες παραδίδεται στο σύνολό της στην κυκλοφορία η πολύπαθη Αμβρακία Οδός. 

Τον σημαντικό οδικό άξονα που συνδέει απευθείας την Ιόνια Οδό με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας συντομεύοντας αισθητά τις αποστάσεις, εγκαινίασε χθες ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Κατά την ομιλία του στάθηκε ιδιαίτερα στις αναπτυξιακές προοπτικές που ανοίγουν για την ευρύτερη περιοχή. Υπάρχουν ωστόσο και άλλες εκκρεμότητες όσον αφορά στις οδικές υποδομές που ενδιαφέρουν την Ήπειρο. Σημαντικότερη ο άξονας Γιάννενα – Κακαβιά για τον οποίο αναδείχθηκε μειοδότης στα τέλη της περασμένης χρονιάς και αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης, ενώ άγνωστο προς το παρόν παραμένει το χρηματοδοτικό πρόγραμμα από το οποίο θα αντληθούν οι αναγκαίοι πόροι. 

Είναι επίσης ο Ε65, στον οποίο έκανε αναφορά χθες ο Κυρ. Μητσοτάκης. Το νότιο τμήμα του ολοκληρώνεται, ενώ και το βόρειο που θα «ακουμπήσει» στην Εγνατία, τρέχει κατασκευαστικά αυτή την περίοδο.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Στην προϊστορία του οδικού άξονα που πέρασε κυριολεκτικά από σαράντα κύματα ώσπου να φτάσει στην ολοκλήρωσή του αναφέρθηκε χθες ο Πρωθυπουργός κατά την τελετή εγκαινίων της Αμβρακίας Οδού. «Οι κάτοικοι του τόπου γνωρίζετε την πονεμένη ιστορία της Αμβρακίας οδού και γνωρίζετε επίσης με πόση συστηματικότητα η κυβέρνησή μας αγωνίστηκε για να ξεμπλοκάρει το έργο μέσα από νέες διαγωνιστικές διαδικασίες για να φτάσουμε σήμερα στο σημείο να παραδίδουμε στην ώρα του ένα υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο, σχεδόν 50 χλμ., πάγιο διαχρονικό αίτημα τριών περιφερειών», τόνισε χαρακτηριστικά.

Κάνοντας τη σύγκριση με τον παλιό δρόμο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε ότι ο νέος οδικός άξονας είναι σύγχρονος, πρωτίστως ασφαλής και περιορίζει κατά 45 λεπτά την πρόσβαση στη Λευκάδα αλλά και στην Πρέβεζα. «Ταυτόχρονα ανοίγει νέες αναπτυξιακές προοπτικές για μία περιοχή της Ελλάδας που σε μεγάλο βαθμό παρέμενε αναξιοποίητη», πρόσθεσε, εκτιμώντας ότι ο νέος οδικός άξονας θα κεντρίσει περισσότερο επενδυτικό ενδιαφέρον στην περιοχή «και κατά συνέπεια θα δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις απασχόλησης και καλύτερα εισοδήματα για όλους τους πολίτες».

Ασφαλής άξονας

Ο πρωθυπουργός έκανε επίσης ιδιαίτερη αναφορά στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας τις ζωές που χάθηκαν σε επικίνδυνους δρόμους. Όπως είπε, κάθε φορά που εγκαινιάζεται ένας σύγχρονος, κλειστός, ασφαλής αυτοκινητόδρομος «όλοι οι δείκτες επιδεικνύουν τεράστια πρόοδο».

«Για όλους αυτούς τους λόγους, το έργο αυτό έχει την δικιά του ξεχωριστή σημασία και με πολλή χαρά θα το παραδώσουμε και επίσημα στην κυκλοφορία το επόμενο Σαββατοκύριακο»,  τόνισε. 

Σημαντικό έργο

Από τη δική του πλευρά ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας κατά την ομιλία του στην τελετή έκανε λόγο «για ένα σημαντικό έργο, που αναβαθμίζει, πολυεπίπεδα, το οδικό δίκτυο της χώρας. Γιατί, συντομεύει τις αποστάσεις, αυξάνει την οδική ασφάλεια των χρηστών, μειώνει την περιβαλλοντική επιβάρυνση και δίνει αναπτυξιακή ώθηση στην περιοχή προς όφελος των τοπικών». Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «ο οδικός άξονας Άκτιο - Αμβρακία συνδέει, απευθείας, την Ιόνια Οδό με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μέσω της οδού Πρέβεζας - Ηγουμενίτσας, και τον κόμβο προς Λευκάδα, παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας. Ο πολίτης θα οδηγεί σε έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Θα χρειάζεται, πλέον, περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά για να ταξιδέψει οδικώς από την Αθήνα έως τη Λευκάδα, κερδίζοντας 45 λεπτά κατά τη διαδρομή».

Ο δε Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος δήλωσε με έμφαση: «Κλείνουμε κεφάλαια. Αυτό το έργο είναι μία πολύ μεγάλη και σημαντική παρέμβαση. Βλέπουμε και την επόμενη μέρα μέσα από αυτή την παράδοση. Τα έργα πλέον δεν αποτελούν ένα άθροισμα "χύδην” παρεμβάσεων, αλλά αποτελούν ένα συγκροτημένο πλαίσιο, που πραγματικά αλλάζουν όλη την Ελλάδα». 

Στην χθεσινή τελετή παράδοσης παραβρέθηκε και ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλ. Καχριμάνης. Αφού εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ολοκλήρωση του μεγάλου οδικού έργου, υπογράμμισε ότι μετά από αυτόν πρέπει να ολοκληρωθούν και οι οδικοί άξονες της Ηπείρου. Για τα έργα αυτά ο Περιφερειάρχης Ηπείρου είχε τη δυνατότητα να συζητήσει εκ νέου με τον Υπουργό και τον Υφυπουργό Υποδομών. «Το ενδιαφέρον μας εστιάζεται πλέον  στη σύνδεση της Πρέβεζας με την Πάργα, με απώτερο στόχο να φτάσουμε ως το Μαυρομάτι καθώς και από τον κόμβο Φιλιππιάδας μέχρι Πρέβεζα. Είχα μια θετική συζήτηση με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρ. Σταϊκούρα και με τον Υφυπουργό Υποδομών κ. Νικ. Ταχιάο, και σύντομα θα συναντηθούμε για να τα δούμε όλα από κοντά», ανέφερε, μεταξύ άλλων, σε δηλώσεις του. 

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Όσον αφορά στα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινητόδρομου Άκτιο – Αμβρακία, όπως αυτά αναφέρονται σε χθεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είναι συνολικού μήκους 49 χλμ., με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Ανήκει στο Ελληνικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Α52. Το έργο είναι προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτήθηκε από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» 2014 – 2020.

Με την παράδοση του συνόλου του έργου στην κυκλοφορία επιτυγχάνεται η μείωση της σημερινής απόστασης κατά 13 χλμ. και κυρίως αντικαθίσταται μία οδός 62 χλμ. με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά από έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο. Ο χρόνος ταξιδιού από την Αθήνα προς τη Λευκάδα και την Πρέβεζα μειώνεται περίπου 45 λεπτά. 

Αποτίμηση ωφελειών

Σύμφωνα πάντα με το υπουργείο, η αποτίμηση των ωφελειών του νέου άξονα συνοψίζεται κυρίως στην αύξηση του επιπέδου προσφερόμενης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και ασφάλειας, με άμεσες επιπτώσεις, μεταξύ άλλων, στην μείωση των ατυχημάτων και ιδίως των σοβαρών, στη μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, λόγω της μείωσης των δυσμενών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οδικών μεταφορών, στη βελτίωση της ασφάλειας των αστικών περιοχών, λόγω της εκτροπής της «βαριάς» κυκλοφορίας και της αποσυμφόρησης του υπάρχοντος οδικού δικτύου, στην εξοικονόμηση του χρόνου πολλαπλών προορισμών και σε ταχύτερες μεταφορές με αυξημένη οδική ασφάλεια, 

Να σημειωθεί ότι το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή παράπλευρων και κάθετων δρόμων, δύο μεγάλων κοιλαδογεφυρών περίπου 200 μέτρων η κάθε μία και τριών μικρότερων γεφυρών για ρέματα, εννέα κόμβων, καθώς και άνω και κάτω διαβάσεων. Εξάλλου, με την τρέχουσα εργολαβία κατασκευάστηκε και το οδικό τμήμα που συνδέει την απόληξη του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία  με την Ιόνια Οδό, μήκους περίπου 500 μέτρων. 

Η πορεία του Ε65

Σημαντική χρονιά είναι γενικότερα η φετινή για την παράδοση έργων τα οποία κατασκευάζονται εδώ και πολύ καιρό στη χώρα μας. Ο Πρωθυπουργός ανέφερε χθες τον Ε65 και συγκεκριμένα όλο το τμήμα από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα, το οποίο θα έχει παραδοθεί μέχρι τον Μάιο του 2024, το μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο χαρακτήρισε «πολύπαθο» και θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024 και τον δρόμο Πάτρα - Πύργος που θα παραδοθεί μέσα στο 2025.

Ιδιαίτερα όσον αφορά στον Ε65, είναι το δεύτερο έργο ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για την Ήπειρο το οποίο είναι αυτή την περίοδο σε πλήρη εξέλιξη. Εκτός από το νότιο τμήμα για το οποίο μίλησε ο κ. Μητσοτάκης, σημαντική είναι η φετινή χρονιά και για το βόρειο τμήμα, το Τρίκαλα – Εγνατία, όπου η πρόοδος των εργασιών προβλέπεται να ανέλθει ως τα τέλη του 2024 στο 70% του συνολικού κατασκευαστικού αντικειμένου. 

Στο Τρίκαλα - Εγνατία συνολικού μήκους 70,5 χλμ., που είναι και ειδικού ενδιαφέροντος για την περιοχή μας, προβλέπεται ότι θα αποδοθεί το πρώτο υποτμήμα από τα Τρίκαλα μέχρι την Καλαμπάκα επίσης μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους. Η συνολική παράδοση του δρόμου είναι προγραμματισμένη για το 2025. Η χρηματοδότηση του βόρειου τμήματος προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και είναι σήμερα το σημαντικότερο οδικό έργο που χρηματοδοτείται από τη συγκεκριμένη πηγή.