«Πονοκέφαλος» για τους καταναλωτές η περίοδος της Σαρακοστής…

ΑΝΙΣΗ Η ΜΑΧΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΚΡΙΒΕΙΑ!

ΕΡΕΥΝΑ ΙΕΛΚΑ: Αυξημένες κατά 3,4% οι τιμές τροφίμων στα σούπερ μάρκετ τον Ιανουάριο • Σε ποια προϊόντα καταγράφηκε πτώση

SARAKOSTIANA XALBAS TOYRSI

 

• Μάχη με το χρόνο δίνει η Κυβέρνηση για να μπορέσει να βάλει φρένο στην ξέφρενη πορεία των τιμών, σε βασικά προϊόντα που απαρτίζουν το «Καλάθι της νοικοκυράς». Τελευταία γίνονται κάποιες φιλότιμες προσπάθειες για συγκράτηση των τιμών, όμως είχαν ξεφύγει σε τέτοιο βαθμό που θα χρειαστεί χρόνος για να… μαζευτούν και σίγουρα δεν θα φτάσουν στα προ πληθωριστικής κρίσης επίπεδα. Γιατί, ως γνωστόν, ότι ακριβαίνει στην Ελλάδα δύσκολα φθηναίνει, ή ότι ανεβαίνει, δύσκολα κατεβαίνει! 

Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, τα τέσσερα διαρθρωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας που έχουν τεθεί σε εφαρμογή από αρχές Μαρτίου, θα συμβάλουν στην αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. 

Όμως, μόνο με διαρκείς και εντατικούς ελέγχους θα μπορεί να  διαπιστώνεται κατά πόσον αυτά λειτουργούν προς όφελος των καταναλωτών. Βέβαια, οι πολίτες κρατούν… μικρό καλάθι ενόψει και της Σαρακοστής, καθώς οι τιμές των θαλασσινών και των σαρακοστιανών γενικά εδεσμάτων, βρίσκονται στα ύψη! Το κατά πόσο θα βοηθήσει το «Καλάθι της Σαρακοστής» που θα ισχύσει από την ερχόμενη Τετάρτη, 13 Μαρτίου έως και το Μ. Σάββατο, μένει να φανεί στην πράξη. Ας σημειωθεί ότι σ’ αυτό εντάσσονται τα εξής προϊόντα: Χαλβάς, νηστίσιμες σαλάτες (αλοιφές – μελιτζανοσαλάτες, ταραμοσαλάτες κ.α.), κατεψυγμένα θαλασσινά (δύο τουλάχιστον είδη).

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ

Την ίδια ώρα κι ενώ γίνεται μεγάλη κουβέντα για την ακρίβεια στη χώρα μας, ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία έρευνας του ΙΕΛΚΑ για τις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ. Οι τιμές τροφίμων στα σουπερμάρκετ τον Ιανουάριο 2024 αυξήθηκαν κατά 3,39% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους. Όσον αφορά τις κατηγορίες με λοιπά ταχυκίνητα είδη παντοπωλείου μη τροφίμων, καταγράφεται πληθωρισμός της τάξης του 0,81%.

Πάντως το ΙΕΛΚΑ κάνει λόγο για  εμφανή συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ!

Μειώσεις – αυξήσεις 

Πάντως σύμφωνα με την έρευνα, μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

- Χαρτικά, πάνες & σερβιέτες: -6,12%

- Γάλα και χυμοί: -4,15%

-Γιαούρτια και λοιπά γαλακτοκομικά: -4,11%

- Αλλαντικά: -2,11%

- Τυροκομικά: -1,79%

Επίσης σημειώνεται ότι στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς και της μείωσης στις τιμές παραγωγού.

• Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

- Τροφές και είδη για κατοικίδια: +12,08%

- Νερά και αναψυκτικά: +10,48%

- Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +9,59%

- Έτοιμα γεύματα: +8,20%

-Βρεφικές και παιδικές τροφές: +6,98%

Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής και των ακραίων κλιματικών φαινομένων. H κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», που περιλαμβάνει και το ελαιόλαδο, καταγράφει αύξηση κατά 5,18%. Η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).

Παράλληλα, στην έρευνα αναφέρονται και οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η συγκρατημένη αύξηση τιμών στα σουπερμάρκετ. Πιο συγκεκριμένα:

-Αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν με αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. νόμος αθέμιτης κερδοφορίας Ν.4818/2021).

-Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης, λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμά τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.

- Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων, λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής / τεχνολογικής ετοιμότητάς τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

- Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.

- Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.