Όσο περνάει ο καιρός επιδεινώνεται το πρόβλημα στα Γιάννενα

ΜΕΓΑΣ «ΒΡΑΧΝΑΣ» ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ!

- Κάνει δύσκολη τη ζωή κατοίκων και επισκεπτών - Η Δημοτική Αρχή να θέσει σε πρώτη προτεραιότητα την αντιμετώπισή του

- Το ΣΒΑΚ μπορεί να χρησιμεύσει ως «οδηγός»…

TZABELLA ERGA PEZODROMIA

Μπορεί τα Γιάννενα να διαθέτουν φυσική ομορφιά, κυρίως λόγω λίμνης, ωραίες γειτονιές, ένα μεγάλο Κάστρο και διάφορα ενδιαφέροντα αξιοθέατα, όμως υπάρχουν και προβλήματα που κάνουν δύσκολη, στην κυριολεξία, τη ζωή όσων κινούνται καθημερινά στην πόλη, μόνιμων κατοίκων, αλλά και επισκεπτών. 

Ο μεγαλύτερος ίσως «βραχνάς» είναι, μαζί με την καθαριότητα, το κυκλοφοριακό, το οποίο έχει ενταθεί περαιτέρω τα τελευταία χρόνια λόγω των απανωτών παρεμβάσεων του Δήμου σε κεντρικές οδούς, στις οποίες έχει ήδη χαθεί μεγάλος αριθμός θέσεων στάθμευσης. 

Η Δημοτική Αρχή γνωρίζει το πρόβλημα και πρέπει πλέον να το θέσει σε πρώτη προτεραιότητα καθώς συνδέεται άμεσα με την ποιότητα ζωής των Γιαννιωτών. Υπάρχει εξάλλου το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, το οποίο εκπονήθηκε κατά την πρώτη δημαρχιακή θητεία του Θωμά Μπέγκα, που μπορεί να χρησιμεύσει ως «οδηγός» για τα μέτρα τα οποία πρέπει να ληφθούν με στόχο την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού. 

Χάνονται θέσεις 

Οι παρεμβάσεις που είναι σε εξέλιξη εδώ και δύο χρόνια στο κέντρο των Ιωαννίνων με τη διαπλάτυνση πεζοδρομίων, τις ασφαλτοστρώσεις κλπ., είναι μεν αναγκαίες, όμως επιδεινώνουν το κυκλοφοριακό, καθώς εξαιτίας τους χάνονται εκατοντάδες θέσεις στάθμευσης. Ενδεικτικές ως προς αυτό είναι οι εργασίες που είναι σε εξέλιξη αυτή την περίοδο στην Πλατεία Ν. Μπότσαρη. Τα πεζοδρόμια μεγαλώνουν εντυπωσιακά, η οδός στενεύει και σύντομα σ’ αυτήν θα μπορούν να παρκάρουν ελάχιστα οχήματα σε σχέση με εκείνα που στάθμευαν μέχρι πρόσφατα. Κάτι αντίστοιχο συνέβη στην Πυρσινέλλα, στην Πλατεία Πάργης, στη Χαρ. Τρικούπη, στη Φ. Τζαβέλλα, στην Καποδιστρίου και στο πάνω τμήμα της 28ης Οκτωβρίου. 

Αισθητικά το αποτέλεσμα είναι βελτιωμένο, ενώ και οι πεζοί κινούνται πλέον με μεγαλύτερη άνεση. Πού θα παρκάρουν όμως τα Ι.Χ. τα οποία μέχρι πρόσφατα στάθμευαν στις συγκεκριμένες περιοχές; Oι παρεμβάσεις γίνονται χωρίς προηγουμένως να έχει δοθεί λύση στο ζήτημα της στάθμευσης με τη δημιουργία νέων χώρων κι αυτό είναι πολύ σοβαρό πρόβλημα που εντείνει το κυκλοφοριακό. 

Χιλιάδες στο κέντρο

Στο μεταξύ, οι χιλιάδες πολίτες που εισέρχονται καθημερινά στο κέντρο από περιφερειακές γειτονιές εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το Ι.Χ. επιβαρύνοντας την κατάσταση. Αυτό συμβαίνει για διάφορους λόγους και ιδιαίτερα επειδή οι χώροι στάθμευσης περιφερειακά δεν επαρκούν για όλους, ενώ τα Γιάννενα δεν διαθέτουν ένα πλήρες και καλά οργανωμένο σύστημα αστικής συγκοινωνίας, που να βολεύει όσους μένουν εκτός κέντρου, ούτε υποδομές για κυκλοφορία με ποδήλατο.

Αν σ’ αυτά προστεθούν και τα προβλήματα συγχρονισμού σε κεντρικούς φωτεινούς σηματοδότες, όπως για παράδειγμα εκείνοι της Χαρ. Τρικούπη, καταλαβαίνει κανείς πού οφείλονται το καθημερινό μποτιλιάρισμα, οι ουρές, τα κορναρίσματα και ο εκνευρισμός. 

Έχει επίγνωση

Η νέα Δημοτική Αρχή έχει σαφή επίγνωση του προβλήματος, καθώς κατά την πρώτη της δημαρχιακή θητεία είχε βρεθεί αντιμέτωπη με το κυκλοφοριακό, προσπάθησε να δώσει λύσεις, όμως αυτές αποδείχθηκε τελικά στην πράξη ότι δεν ήταν αρκετές. 

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι στο πλαίσιο της τελετής της ορκωμοσίας του νέου Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων στο Σουφαρί Σεράι ο Θωμάς Μπέγκας ιεραρχώντας στο πρώτο μέρος της ομιλίας του τα προβλήματα της πόλης, αναφέρθηκε καταρχήν στο κυκλοφοριακό και την απουσία θέσεων στάθμευσης, μαζί με την υστέρηση στην καθαριότητα.

Υπάρχει το ΣΒΑΚ!

Υπάρχει πάντως ένας οδικός «χάρτης» για το κυκλοφοριακό στα Γιάννενα, από την εφαρμογή των προτάσεων του οποίου μπορεί να μετριαστεί σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα, καθώς πλήρης επίλυση είναι δύσκολο να υπάρξει.

Ο λόγος για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας το οποίο εκπονήθηκε στη διάρκεια της πρώτης δημαρχιακής θητείας του Θ. Μπέγκα, τέθηκε τότε σε διαβούλευση και παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση στον Πολυχώρο «Δημ. Χατζής». Όλα αυτά το… μακρινό 2018. Ωστόσο, δεν έχουν αλλάξει πολλά πράγματα από εκείνη την εποχή και είναι πλέον στη διακριτική ευχέρεια του Δημάρχου και των συνεργατών του να προχωρήσουν στην υλοποίηση του ΣΒΑΚ, κάνοντας πιθανώς ορισμένες αναγκαίες αλλαγές.

Ενδιαφέροντα στοιχεία

Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο εκπόνησης του ΣΒΑΚ είναι ενδεικτικά της κατάστασης που επικρατεί και σήμερα στην πόλη. Σύμφωνα με τη μελέτη, στα Γιάννενα υπάρχουν περίπου 45.500 αυτοκίνητα, με τις διαθέσιμες θέσεις  στάθμευσης σε πυλωτές ή ιδιωτικά γκαράζ να επαρκούν για τα μισά. Το ΣΒΑΚ τις εκτιμούσε στις 21.400. Όλα τα υπόλοιπα Ι.Χ. παρκάρουν στο δρόμο.

Σύμφωνα με τους μελετητές του Σχεδίου, η πλειοψηφία των Γιαννιωτών κινείται με Ι.Χ. μία φορά την ημέρα προς το κέντρο της πόλης, ποδήλατο χρησιμοποιεί μόλις το 3,5% των πολιτών, μηχανάκι το 5,5% και αστικό το 8%, κυρίως οι φοιτητές. Ένα ποσοστό δε της τάξης του 30% μετακινείται με τα πόδια.

Οι προτάσεις

Εξίσου ενδιαφέρουσες με τα παραπάνω στοιχεία είναι και οι προτάσεις του ΣΒΑΚ. Μεταξύ άλλων, οι μελετητές συνιστούν το αυτονόητο, δηλαδή τη δημιουργία χώρων στάθμευσης στην παραλίμνιο και συγκεκριμένα στην έκταση των παλιών στρατιωτικών φυλακών και στην οδό Παπανδρέου, τη διαμόρφωση σχεδόν 3.000 θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης στο κέντρο με τα δύο τρίτα τους να διατίθενται για αποκλειστική χρήση στους μόνιμους κατοίκους και τις υπόλοιπες επί πληρωμή για χρήση βραχείας και μακράς διάρκειας, την αναδιάρθρωση λεωφορειακών γραμμών, τη δημιουργία μιας κυκλικής διαδρομής με mini buses υβριδικού τύπου η οποία θα διατρέχει κατά κύριο λόγο την πεζοδρομημένη περιοχή και θα ενώνει το εμπορικό κέντρο με το Κάστρο και την παραλίμνιο, ενώ προτείνουν τη διαμόρφωση δικτύου ποδηλατόδρομων συνολικού μήκους 47 χλμ.. Υπενθυμίζεται δε ότι το ΣΒΑΚ περιλαμβάνει και μία πρόταση που προκάλεσε πολλές συζητήσεις, την πεζοδρόμηση της οδού Αβέρωφ.