Οι μετεγγραφές πάλι στο προσκήνιο…

on .

Γράφει ο XPHΣTOΣ B. MAΣΣAΛAΣ* πρώην Πρύτανης Πανεπ. Ιωαννίνων

Η εκμετάλλευση των περιφερειακών Ιδρυμάτων ως μέσου έκπτωσης στη βαθμολογία πρόσβασης σε κάποιο τμήμα υψηλού κύρους, είναι μια πράξη ακαδημαϊκά επιζήμια και ηθικά μη επιτρεπτή.
Αλήθεια, στη διαδικασία αξιολόγησης ποια θα είναι η τύχη ενός Ιδρύματος με φοιτητικό δυναμικό χαμηλών προδιαγραφών; Πώς θα καθιερώσει ακαδημαϊκή παράδοση; Πώς θα επιδιώξει αριστεία; Τι επίπεδο θα έχουν οι μεταπτυχιακές του σπουδές; Τι ελκτικότητα θα εμφανίζει, ώστε να προτιμηθεί από αξιόλογο διδακτικό-ερευνητικό δυναμικό;
Αλλά και τα τμήματα των Ιδρυμάτων υποδοχής, τι εκπαίδευση θα προσφέρουν σε αριθμό φοιτητών που υπερβαίνει τις δυνατότητές τους;
Είναι προφανές ότι η πολιτεία προσπαθεί να ενισχύσει τις οικογένειες που σε συνθήκες κρίσης αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα για τις σπουδές των παιδιών τους και κανένας δεν είναι αντίθετος σ’ αυτό. Όπως είναι γνωστό, οι φοιτητές που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα απολαμβάνουν δωρεάν σίτιση, ενίσχυση ενοικίου και εκπτώσεις στα μέσα μεταφοράς, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και δωρεάν βιβλία (όλοι οι φοιτητές).
Είναι θετικό ότι οι παροχές της πολιτείας προς τους φοιτητές κρίνονται λίαν ελκυστικές τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Ακόμη και η επιπλέον οικονομική ενίσχυση των πραγματικά αναξιοπαθούντων φοιτητών θα ήταν προτιμότερη λύση από την ίδια τη μετεγγραφή, καθώς η προσέγγιση του προβλήματος μέσω των μετεγγραφών δημιουργεί με τη σειρά της άλλα προβλήματα, που έχουν επίπτωση στο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα και στον τραυματισμό της έννοιας της αξιοκρατίας. Η κοινωνική πολιτική της πολιτείας είναι οφειλόμενη, αλλά όχι εις βάρος της αξιοπιστίας του εκπαιδευτικού συστήματος και τελικά του μέλλοντος της χώρας.
Η λύση είναι απλή…
Πρόταση: οι μετεγγραφές να είναι ελεύθερες με τους περιορισμούς: α) ο φοιτητής που επιθυμεί να μετεγγραφεί σε αντίστοιχο τμήμα άλλου Ιδρύματος με αυτό που έχει εισαχθεί, να έχει βαθμό πρόσβασης στις πανελλήνιες εξετάσεις ίσο ή μεγαλύτερο του τελευταίου εισαγόμενου στο τμήμα που επιθυμεί να μετεγγραφεί και β) ο συνολικός αριθμός φοιτητών των τμημάτων υποδοχής να μην υπερβαίνει το 10% των αρχικά προγραμματισμένων.
Με τον τρόπο αυτό θα διατηρηθούν οι προδιαγραφές του τμήματος υποδοχής, τα περιφερειακά Ιδρύματα δεν θα αποδυναμωθούν και παράλληλα θα τονωθεί η αξιοκρατία του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Η αποδοχή μιας τέτοιας πρότασης είναι λύση που συμβαδίζει με τις επιδιώξεις της πολιτείας να δημιουργήσει έναν «πυκνό» ακαδημαϊκό ιστό με προφανή οφέλη για τη δημιουργία προοπτικής για το μέλλον της χώρας. Διαφορετικά, ο ακαδημαϊκός ιστός θα είναι διάτρητος, καθώς οι ακαδημαϊκές μονάδες των περιφερειακών Ιδρυμάτων θα συνεχίσουν να χάνουν, λόγω μετεγγραφών, τους μισούς και τους πιο αξιόλογους φοιτητές τους.
Εξυπακούεται ότι τα προβλήματα των ατόμων με ειδικές ανάγκες μπορούν να αντιμετωπιστούν και με την ισχύουσα νομοθεσία, χωρίς να αλλοιώνουν την εκπαιδευτική λειτουργία.
Η πατρίδα μας έχει ανάγκη από την καθιέρωση κουλτούρας, ποιότητας και σεβασμού των αξιών και των αξίων.
Ας αρχίσουμε από απλές διαδικασίες που σηματοδοτούν την αξιοκρατία και αγγίζουν όλους τους πολίτες. Και οι μετεγγραφές είναι μια από αυτές…

✴✴✴
* Ο Καθηγητής κ. Χρήστος Β. Μασσαλάς είναι πρώην Πρύτανης
του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.