ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

on .

-Γράφει ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΓΕΙΤΟΝΑΣ*

• Η επιβολή του Φ.Π.Α. στα δίδακτρα, δεν ξέρουμε αν αποφασίστηκε από κάποια ιδεοληψία ή από κάποια οικονομοτεχνική μελέτη, που απέδειξε ότι η ωφέλεια για τον κρατικό προϋπολογισμό θα είναι σημαντική.
Όμως, αν η απόφαση πάρθηκε για λόγους ιδεολογικούς, πιστεύω ότι στην ιδεοληπτική αυτή συλλογιστική δεν ελήφθησαν υπόψη μερικά δεδομένα, που συνδέονται με την ποιοτική αξιολόγηση της λειτουργίας των Σχολείων.
Και, για να υποστηρίξω την άποψη μου αυτή, θα αναφερθώ σε δύο δεδομένα τα οποία ισχύουν για τον Εκπαιδευτικό Οργανισμό μας, στον οποίο 390 περίπου εργαζόμενοι προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας.
Το 2009 έγινε αξιολόγηση της Ελλάδας και 23 ακόμη χωρών του ΟΟΣΑ. Και η Ελλάδα επέτυχε μέση βαθμολογία 474 έναντι 546 που επέτυχε η Φιλανδία και ήρθε πρώτη.  Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ με τίτλο: «Ιδιωτική Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα: Προκλήσεις και Προοπτικές», οι ερευνητές Στεφανία Χατζηχρήστου και Μιχάλης Βασιλειάδης καταλήγουν: «Χωρίς την προσαρμογή των αποτελεσμάτων σε κοινωνικο-οικονομικούς παράγοντες, η ιδιωτική διαχείριση των σχολείων οδηγεί σε υψηλότερες επιδόσεις των μαθητών. Επομένως, τα οφέλη ενός ιδιωτικού σχολείου φαίνεται πως δεν ελκύονται τόσο από το κοινωνικό επίπεδο των οικογενειών που τα επιλέγουν, όσο από τα πλεονεκτήματα καλλιέργειας και τάσης προς τη γνώση που επιδεικνύουν συνήθως τέτοια παιδιά». Εάν τα Ελληνικά Σχολεία που συμμετείχαν είχαν επιτύχει τη βαθμολογία των Ιδιωτικών Σχολείων, η χώρα θα ήταν πρώτη στον κατάλογοτης αξιολόγησης.
Ουδείς ενδιαφέρθηκε να πληροφορηθεί  πώς τα Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ, ή όποια άλλα Ιδιωτικά Σχολεία, πέτυχαν την τόσο υψηλή βαθμολογία. Είναι τα προγράμματα: Βιωματικής Μάθησης, οι Λογοτεχνικές Περιπλανήσεις, οι Εμπειρίες Συγκομιδής Καρπών, το Ελληνικό Πανηγύρι, Έκθεση Ζωγραφικής και Γλυπτικής, οι Συναυλίες, οι Χορωδίες, οι Θεατρικές Ομάδες, τα Ανοιχτά Προγράμματα στη διδασκαλία ξένων γλωσσών, η συμμετοχή γονέων και παιδιών σε κοινά προγράμματα, η προκήρυξη διαγωνισμών για ελεύθερη συμμετοχή των παιδιών προκειμένου να διακριθούν σε κάτι, το Πρόγραμμα «Ανιχνεύοντας και Τροφοδοτώντας τη χαρισματικότητα των παιδιών», τα Προγράμματα Βιοηθικής, τα Προγράμματα Ενισχυτικής Διδασκαλίας, τα Προγράμματα οργανωμένων επισκέψεων σε χώρες της Ευρώπης»;
Πέραν αυτού, ας έρθουμε στις επιτυχίες που έχουν τα Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ στις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Στις Πανελλήνιες του 2015 το 98,52% των μαθητών μας επέτυχαν την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έναντι του 76,6% που είναι ο Πανελλήνιος Δείκτης. Μάλιστα το 86,76% των μαθητών των Εκπαιδευτηρίων ΓΕΙΤΟΝΑ επέτυχε σε ΑΕΙ ενώ ο αντίστοιχος Πανελλήνιος Δείκτης είναι 54,31%.
Και στις εξετάσεις του ΙΒ DP επέτυχε το  97,1% των μαθητών μας. Ο αντίστοιχος παγκόσμιος δείκτης του ΙΒ DP δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί.
Σ’ ένα άρθρο βέβαια δεν μπορείς να παραθέσεις και τις άλλες δράσεις των μαθητών μας, που αφορούν στις εξετάσεις για πιστοποιήσεις στις ξένες γλώσσες και την πληροφορική, στις κοινωνικές δραστηριότητες, στη συμμετοχή στα Λογοαθλήματα (Debates), τους διαγωνισμούς Ρομποτικής, τις Βιβλιοδρομίες  κ.α.
✴✴✴
Έρχομαι τώρα στη δεύτερη υπόθεση, ήτοι στο δεύτερο λόγο που μπορεί να ώθησε τους αρμοδίους να επιβάλουν το ΦΠΑ στα δίδακτρα των περισσότερων Ιδιωτικών Σχολείων.
Η λειτουργία των διακεκριμένων Ιδιωτικών Σχολείων στηρίζεται στον υψηλό δείκτη συναρμογής που υπάρχει μεταξύ των εκπαιδευτικών και όλων των άλλων εργαζομένων και των γονέων. Και είναι γεγονός ότι τα διακεκριμένα Ιδιωτικά Σχολεία δεν απευθύνονται στους πλουσιότερους, αλλά στους ευφυέστερους των Ελλήνων πολιτών, που πιστεύουν ότι η σωστή εκπαίδευση (αναφέρομαι στην απόκτηση της γνώσης) και η σωστή παιδεία (αναφέρομαι στο ήθος, τον πολιτισμό, την ευπρέπεια και τη φιλότητα) αποτελούν την ασφαλέστερη επένδυση για τα παιδιά τους.
Γι’ αυτό οι περισσότεροι από τους γονείς πληρώνουν τα δίδακτρα μέσα από έναν αυστηρό οικογενειακό προϋπολογισμό. Με άλλα λόγια, κάνουν θυσίες για την ασφαλέστερη και αποτελεσματικότερη επένδυση για τα παιδιά τους. Σήμερα υπάρχουν στην Ελλάδα 85.000 μαθητές στα Ιδιωτικά Σχολεία και προσφέρουν τις υπηρεσίες τους 25.000 Έλληνες φορολογούμενοι εκπαιδευτικοί, γραμματείς, λογιστές, οδηγοί, συνοδοί, καθαρίστριες, συντηρητές, μαγείρισσες κλπ. Και υπολογίζω ότι το κράτος εισπράττει ετησίως για ασφαλιστικές εισφορές και άλλες παρακρατήσεις περίπου 10.000€ ετησίως από τον κάθε εργαζόμενο. Με άλλα λόγια ο κρατικός προϋπολογισμός ενισχύεται με 25.000Χ10.000€ = 250.000.000€. Αφήνω τα 400.000.000€ των μισθών που κι’ αυτά μπαίνουν στην αγορά και μέρος αυτών στον κρατικό προϋπολογισμό. Αν λοιπόν επιβληθεί ο ΦΠΑ στα δίδακτρα, πολλοί γονείς δεν θα αντέξουν την αύξηση αυτή στα δίδακτρα, όσο κι αν αγαπούν αυτοί και τα παιδιά τους το Σχολείο που έχουν επιλέξει.
Και προσέξτε: Αυτές οι χιλιάδες των γονέων, γιατροί, δικηγόροι, δικαστικοί, δημοσιογράφοι, μηχανικοί, δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι, βιοτέχνες, βιομήχανοι, εφοπλιστές, ελεύθεροι επαγγελματίες παραδίδουν το πρωί τα παιδιά τους στο Σχολικό και φεύγουν ήσυχοι για τη δουλειά τους και αφού επιστρέψουν το απόγευμα, επιστρέφουν και τα παιδιά τους από το Σχολείο. Όλοι αυτοί οι γονείς είναι ήρεμοι κατά τη διάρκεια της προσφοράς τους στο κοινωνικό σύνολο και προσφέρουν τις υπηρεσίες τους με την υψηλότερη δυνατή αποτελεσματικότητα.
Αν όμως η επιβολή του ΦΠΑ υποχρεώσει ένα ποσοστό γονέων να πάρουν τα παιδιά τους και να πάνε στο Δημόσιο Σχολείο, υπάρχουν οι ανάλογες υποδομές; Δεν πρέπει το Δημόσιο να προσλάβει κι άλλους εκπαιδευτικούς; Μπορεί;
Αν πάλι από τις 25.000 των εργαζομένων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση χάσουν την εργασία τους 15.000 άνθρωποι; Πόσα χρήματα θα λείψουν από τον κρατικό προϋπολογισμό και πόσα από την αγορά; Αλήθεια, σκέφτεται κανείς τον πόνο των μαθητών και των εργαζομένων που θα χάσουν το δεύτερο σπίτι τους, γιατί αυτό είναι εγκατεστημένο στο νου και την καρδιά μαθητών, δασκάλων και όλων των εργαζομένων στα Ιδιωτικά Σχολεία.
Αφήνω τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης που θα λείψουν από το ευρύ πεδίο της παιδείας στον Ελλαδικό χώρο. Η χώρα μας με την επιβολή του ΦΠΑ στα δίδακτρα των Ιδιωτικών Σχολείων «αποκλίνει απ’ αυτό που θεωρείται ευρωπαϊκός μέσος όρος στην οικονομία, στις επιστήμες, στην εκπαίδευση και στον πολιτισμό».
Πέρα όμως από την απόκλιση αυτή, που δεν μας τιμά καθόλου ως Έλληνες, θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε και μερικά από τα άρθρα της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 28ης Νοεμβρίου 2006, σχετικά με το κοινό σύστημα φόρων προστιθέμενης αξίας. Στο άρθρο 132 της ως άνω οδηγίας παράγραφος (θ) αναφέρονται τα εξής: «Τα κράτη μέλη απαλλάσσουν [από το ΦΠΑ] …. την εκπαίδευση των παιδιών ή των νέων, τη σχολική ή πανεπιστημιακή εκπαίδευση, την επαγγελματική εκπαίδευση, επιμόρφωση ή επανακατάρτιση καθώς και τις στενά συνδεόμενες με αυτές παροχές υπηρεσιών και παραδόσεις αγαθών, που πραγματοποιούνται από οργανισμούς δημοσίου δικαίου που επιδιώκουν τους ανωτέρω σκοπούς ή από οργανισμούς που το ενδιαφερόμενο κράτος – μέλος αναγνωρίζει ότι έχουν παρεμφερείς σκοπούς». Και τα Ιδιωτικά Σχολεία λειτουργούν με άδεια του Υπουργείου Παιδείας, με έγκριση της επίσημης Πολιτείας.
Για όλους λοιπόν αυτούς τους λόγους παρακαλώ και ικετεύω τους ιθύνοντες να ξαναδούν το θέμα του ΦΠΑ στα δίδακτρα. Να μελετήσουν σε βάθος τι ήθελεν συμβεί αν το μάθουν οι Ευρωπαίοι εταίροι μας. Πόσα χρήματα θα χάσει ο κρατικός μας προϋπολογισμός; Πόσα παιδιά θα πονέσουν; Πόσοι γονείς θα αναστατωθούν και θα απορρυθμιστούν στον τομέα της κοινωνικής προσφοράς και πόσοι άνθρωποι θα κλαίνε με μαύρο δάκρυ που θα χάσουν τη δουλειά τους; Λύσεις που θα τιμούν τους πολιτικούς και τους πολίτες υπάρχουν. Ας τις αναζητήσουμε. Μόνο έτσι θα λυτρωθούμε, θα μονοιάσουμε και θα γίνουμε πιο δημιουργικοί.
✴✴✴
* Ο κ. Ελευθέριος Γείτονας (Ηπειρωτικής καταγωγής) είναι Ιδρυτής και Γεν. Δ/ντής των γνωστών ομώνυμων Εκπαιδευτηρίων στη Βάρη Αττικής. Με αφορμή τις κυβερνητικές παλινδρομικές κινήσεις των προεκλογικών αυτών ημερών, για τον ΦΠΑ στην Εκπαίδευση, απευθυνθήκαμε στον κ. Γείτονα με την παράκληση να μας δώσει μια πραγματική εικόνα και συγκεκριμένα στοιχεία για το καυτό αυτό θέμα. Ο κ. Γείτονας ευγενώς, άμεσα ανταποκρίθηκε και τον ευχαριστούμε.