«Σταυρώνουν» μαθητές και εκπαιδευτικούς με την κατάργηση των Ολοήμερων Σχολείων!

on .

Η «σταύρωση» της εκπαίδευσης και των μαθητών δε σχετίζεται μόνο με τη ψήφιση της ρύθμισης για τα Νηπιαγωγεία τη Μ. Τετάρτη στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής (ενώ μέχρι σήμερα έπρεπε να υπάρχουν το λιγότερο επτά νήπια ανά νηπιαγωγό για τη λειτουργία Νηπιαγωγείου, πλέον με τη νέα ρύθμιση απαιτούνται τουλάχιστον 14) που θα προκαλέσει εκατοντάδες συγχωνεύσεις και καταργήσεις Νηπιαγωγείων και φυσικά υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης των νηπίων.
Η συγκυβέρνηση δεν έμεινε μόνο στην Προσχολική Αγωγή. Παράλληλα, έρχεται προκλητικά μέσα στη Μ. Εβδομάδα (Μ. Τρίτη, 26 Απριλίου) ο υπουργός Παιδείας και με απόφασή του (ούτε καν με νομοθετική ρύθμιση) καταργεί 1.337 δημοτικά Ολοήμερα σχολεία ΕΑΕΠ (Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα) επιβάλλοντας ένα «νέου τύπου» ολοήμερο σχολείο με λιγότερες ώρες σε όλα τα μαθήματα και σε όλες τις ειδικότητες εκπαιδευτικών στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα (σε ένα 12/θέσιο σχολείο μειώνονται οι ώρες κατά 65 την εβδομάδα), καταργώντας τον υπεύθυνο δάσκαλο Ολοημέρου και βάζοντας ως προϋπόθεση συμμετοχής παιδιών στο Ολοήμερο οικογενειών που εργάζονται και οι δυο γονείς!
Μάλιστα, με «κοψό» και «επικοινωνιακό» τρόπο η Υπουργική απόφαση τιτλοφορείται ως: «Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου» (Φ12/657/70691/Δ1/26-04-16).
Φυσικά η παραπάνω απόφαση δε στηρίζεται ούτε σε επιστημονικά και ερευνητικά δεδομένα ούτε σε διάλογο με την εκπαιδευτική και γονεϊκή κοινότητα, γεγονός το οποίο προκαλεί αναστάτωση στους εκπαιδευτικούς και γονείς για την πρακτική και επιστημονική - παιδαγωγική εφαρμογή της από τη νέα σχολική χρονιά.
Η παραπάνω απόφαση λήφθηκε με λογιστικά και μόνο κριτήρια, αφού υπάρχουν ελάχιστα κονδύλια για πρόσληψη εκπαιδευτικών τη νέα σχολική χρονιά 2016-17.
Ωστόσο, αυτή η έλλειψη χρημάτων οφείλεται κατά κύριο λόγο στο γεγονός ότι η συγκυβέρνηση επειδή δεν έκανε σωστό προγραμματισμό για τα κενά τη σχολική χρονιά 2015-16 που μας πέρασε, αναγκάστηκε να δαπανήσει μόνο για αυτή τη σχολική χρονιά το μεγαλύτερο μέρος των κονδυλίων ΕΣΠΑ που υπάρχει για την περίοδο 2014-2020, με αποτέλεσμα να έχει ελάχιστα κονδύλια για τα επόμενα χρόνια.
Κατά συνέπεια, με λανθασμένους, ερασιτεχνικούς και προεκλογικούς χειρισμούς (το Σεπτέμβριο που άνοιγαν τα σχολεία ήταν προεκλογική χρονιά) η συγκυβέρνηση προσπάθησε πρόχειρα και βιαστικά να καλύψει τα κενά για να μην υπάρχει αναστάτωση στην κοινωνία και για να «κερδίσει» όσο το δυνατόν περισσότερους ψηφοφόρους.
Ωστόσο, μέσα στο άγχος των εκλογών οι συγκυβερνώντες ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δεν είχαν καταλάβει ότι θα δημιουργούσαν τεράστιο πρόβλημα στη στελέχωση των σχολείων για τις επόμενες σχολικές χρονιές.
Τώρα που το συνειδητοποίησαν, αποφάσισαν χωρίς ενδοιασμούς να «σταυρώσουν» μέσα στη Μ. Εβδομάδα μαθητές και εκπαιδευτικούς. Πολλοί θα αναρωτηθούν πώς προκύπτει «σταύρωση» μαθητών και εκπαιδευτικών, αφού προτείνει το Υπουργείο Παιδείας έναν ενιαίο τύπο Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου.
Αν μελετήσει κανείς ενδελεχώς την Υπουργική Απόφαση διαπιστώνει με έκπληξη ότι ο Υπουργός «κατόρθωσε» να «διαλύσει» παιδαγωγικά και διδακτικά τους μικρούς μαθητές υποβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο τα μορφωτικά τους δικαιώματα, να στείλει στην ανεργία περίπου 3.500 εκπαιδευτικούς και να στείλει σε μακρινές περιοχές (από τους τόπους συμφερόντων τους) χιλιάδες εκπαιδευτικούς με το χαρακτηρισμό τους ως πλεονάζοντες.
Τα παραπάνω πιστοποιούνται κωδικοποιώντας την Υπουργική Απόφαση ως εξής:
- Μειώνονται αρκετές διδακτικές ώρες (65 ώρες λιγότερες την εβδομάδα) από τα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκουν τόσο οι δάσκαλοι (Γλώσσα, Μελέτη Περιβάλλοντος, Θρησκευτικά, Ευέλικτη Ζώνη) όσο και οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων (Εικαστικά, Μουσική, Φυσική Αγωγή, Νέες Τεχνολογίες, Αγγλική Γλώσσα). Αυτή η μείωση των ωρών υποβαθμίζει τόσο την ποιότητα της εκπαίδευσης των μαθητών όσο και δημιουργεί προβλήματα στους εκπαιδευτικούς αφού δεν θα καλύπτουν το διδακτικό τους ωράριο
- Είναι σαφές ότι με αυτή την Υπουργική Απόφαση γίνονται με αυθαίρετο και αντι-παιδαγωγικό τρόπο μειώσεις διδακτικών ωρών σε μαθήματα που όχι μόνο είναι χρήσιμα και απαραίτητα στους μαθητές αλλά και προάγουν την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους
- Δε δίνει πλέον τη δυνατότητα στους μαθητές να μάθουν ολοκληρωμένα στο δημόσιο σχολείο ξένες γλώσσες, τέχνες και νέες τεχνολογίες.
- Καταργείται ο δάσκαλος - υπεύθυνος Ολοήμερου σχολείου με αποτέλεσμα οι μαθητές του Ολοημέρου κάθε μέρα να έχουν και διαφορετικό δάσκαλο. Αυτό θα δημιουργήσει τεράστια σύγχυση στους μικρούς μαθητές, αφού είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι οι μικρές ηλικίες έχουν ανάγκη από ένα σταθερό πρότυπο δασκάλου
- Καταργείται η πρωινή ζώνη στο Ολοήμερο σχολείο, όπου οι εργαζόμενοι γονείς μπορούσαν να πάνε τα παιδιά τους από τις 7 το πρωί
- Απαραίτητη προϋπόθεση λειτουργίας του Ολοήμερου είναι κατ’ ελάχιστο 14 μαθητές, οι οποίοι επιβάλλεται να έχουν και τους δύο γονείς εργαζόμενους. Είναι απίστευτο σε αυτή την εποχή της κρίσης και της ανεργίας εκατομμυρίων πολιτών να ζητάει η συγκυβέρνηση ως απαραίτητη προϋπόθεση για να παρακολουθήσει ένας μαθητής το Ολοήμερο σχολείο να εργάζονται και οι δυο γονείς του.
Κλείνοντας, είναι ξεκάθαρο ότι ο νέος τύπος ολοήμερου σχολείου, που αποφάσισε αντι-επιστημονικά και χωρίς διάλογο η συγκυβέρνηση, έχει ως κεντρικό στόχο να εξοικονομήσει ανθρώπινο δυναμικό, «σταυρώνοντας» τόσο τους μαθητές αφού υποβαθμίζει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης όσο και τους εκπαιδευτικούς αφού τους στέλνει στην ανεργία και στην εξορία!

✴✴✴
* O Φίλιππος Ευαγγέλου είναι Δάσκαλος – Διδάκτωρ Παν/μίου Ιωαννίνων και αιρετός στο ΑΠΥΣΠΕ Ηπείρου με τη ΔΑΚΕ/ΠΕ