Κυκλικές Διασταυρώσεις…

on .

- Του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΠΑΛΑΤΣΟΥ, πρ. Λυκειάρχη

Είναι γνωστό ότι διεθνώς ισχύουν οι ίδιοι κανόνες οδικής κυ­κλο­φορίας και πρέπει άλλωστε να είναι ίδιοι για ευνόητους λόγους. Έτσι μπορεί κάποιος να κυκλοφορεί σε οποιαδήποτε χώρα, αρκεί, εννοείται, να γνωρίζει αυτούς τους κανόνες.
Ένας λοιπόν από τους κανόνες αυτούς, ο οποίος ισχύει του­λά­χιστον στην Ευρώπη, όπου έχω ταξιδέψει αρκετές φορές, αναφέρεται στις κυκλικές διασταυρώσεις, στις κοινώς λεγόμενες ροδέλες και λέει το εξής: Προτεραιότητα έχει αυτός που ήδη βρίσκεται μέσα στη ροδέλα και όχι αυτός που έρχεται για να μπει στη ροδέλα. Έχει αποδειχθεί μάλιστα ότι, επειδή αυτός που πρόκειται να μπει, πρέπει να ελαττώσει ταχύτητα, και για τον ανωτέρω λόγο, οι ροδέλες γενικώς συμβάλλουν στο να αποφεύγονται σε μεγάλο βαθμό οι συγκρούσεις οχημάτων στις διασταυρώσεις. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που στην Ευρώπη σχεδόν όλες οι νέες διασταυρώσεις γίνονται κυκλικές.
Ευχάριστο κατ’ αρχήν είναι ότι και στην Ελλάδα άρχισαν να γίνονται κυκλικές. Το βλέπουμε και στις εξόδους της Ιόνιας οδού, που έγιναν πρόσφατα, αλλά και αλλού. Όμως στη χώρα μας έχουμε στο θέμα αυτό, ίσως και σε άλλα, πρωτοτυπία, η οποία προφανώς είναι επικίνδυνη. Προτεραιότητα στις ροδέλες έχει αυτός που μπαίνει σ’ αυτή και όχι αυτός που ήδη είναι μέσα. Ισχύει δηλαδή το αντίθετο από ό,τι ισχύει διεθνώς.
Δεν θα ήταν βεβαίως πρόβλημα, αν στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούσαν μόνο Έλληνες οδηγοί. Αντίθετα, ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες, κυκλοφορούν και δεκάδες χιλιάδες ξένοι οδηγοί οχημάτων. Οπότε ο καθένας καταλαβαίνει τι μπορεί να συμβεί σε μια ροδέλα, αν συναντηθεί ένας Έλληνας οδηγός με έναν ξένο.
Επομένως, το πετύχαμε και αυτό. Φτιάχνουμε κυκλικές διαβάσεις, οι οποίες, ενώ στην Ευρώπη διευκολύνουν την κυκλοφορία, στην Ελλάδα είναι τελικά παγίδες για τους οδηγούς, Έλληνες και ξένους.
Το πλέον ανησυχητικό δε είναι ότι δεν έχει προβληματιστεί κανείς στο θέμα αυτό. Δεν έχω ακούσει ποτέ ούτε κανέναν υπουργό, ούτε περιφερειάρχη, ούτε δήμαρχο, ούτε κανένα συγκοινωνιολόγο ή τροχονόμο, να κάνει λόγο για το ανωτέρω πρόβλημα. Μακάρι να κάνω λάθος. Προς το παρόν όμως συνιστώ στους οδηγούς: τα μάτια σας τέσσερα στις ροδέλες!