Ευχές από τον Δήμο για καλές και... σοσιαλιστικές γιορτές!

on .

- Γράφει ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΑΣ*

- "Μπαμπά γιατί έχει σκαλωσιές στην πλατεία χριστουγεννιάτικα;" ρωτάει η 9χρονη κόρη μου καθώς περνάμε από το κεντρικότερο σημείο τη πόλης εκεί όπου στήνεται η "ερμηνεία στον πύργο του Τάτλιν", σε ένα θεωρητικό αρχιτεκτονικό κατασκεύασμα των πρώτων Σοβιετικών χρόνων που προοριζόταν να στεγάσει την Κομμουνιστική Διεθνή, και 100 χρόνια μετά αποτελεί την κεντρική ιδέα της Δημοτικής Αρχής για τον στολισμό της πόλης.
- "Για ν' ανεβεί η Δημοτική αρχή στο φεγγάρι κόρη μου, εκεί κατοικοεδρεύει και ο σοσιαλισμός που φαντασιώνεται στον ύπνο της".
- "Μα δεν συμμερίζεσαι τις μοντέρνες καλλιτεχνικές ανησυχίες του Δημάρχου και του όποιου Αντιδημάρχου εμπλέκεται κάθε χρόνο στον πρωτοπόρο στολισμό της πλατείας;" θα μου πεις.
- "Όχι", θα σου απαντήσω, "γιατί ο στολισμός της πλατείας ενόψει Χριστουγέννων είναι η εικόνα της πόλης ολόκληρης, δεν κρίνω την αισθητική του Δημάρχου ως ατόμου, κρίνω την αίσθηση που αποδίδει η πόλη και τον πολιτικότατο συμβολισμό της επιλογής της Δημοτικής Αρχής. Γιατί εν έτει 2017, τόσα χρόνια μετά την πτώση του Υπαρκτού, έπειτα από τόσες ιστορίες και αποδείξεις για τις εκατόμβες που άφησε πίσω του ο κομμουνισμός όπου εφαρμόστηκε ως κρατική εξουσία, δεν μπορείς να εγκαθιστάς στο κεντρικότερο σημείο των Ιωαννίνων, ως αντιπροσωπευτικό του πνεύματος της πόλης, μια κατασκευή με σαφή, άμεση αναφορά στην Κομμουνιστική Διεθνή, που επίσημα, επιθυμούσε την παγκοσμια επανάσταση, με την χρηση βίας, για να ανατρέψει την διεθνή μπουρζουαζία και να δημιουργήσει ένα Διεθνές Σοβιετικό κράτος πριν την ολοσχερή κατάργηση του κράτους. Δεν σκέφτηκε ο δήμαρχος ότι άμα είχαν φτιαχτεί οι πύργοι του Τάτλιν αυτός θα είχε καταδικαστεί ως μπουρζουαζια; Ή κάνει άνοιγμα προεκλογικό σε αριστερά μονοπάτια;".
- "Μα", θα με ξαναρωτήσεις, "δεν είναι η ερμηνεία στον Πύργο του Τάτλιν μια ευκαιρία να δείξει ένα νεωτεριστικό πρόσωπο η πόλη, με μια διαφορετική κατασκευή, με ένα από τα σπουδαία ατελέσφορα αρχιτεκτονικά έργα της ανθρωπότητας;"
- "Όχι", θα σου πω και πάλι, "γιατί αν θέλαμε να τιμήσουμε κάτι τέτοιο να φτιάχναμε μια ερμηνεία στον Πύργο της Βαβέλ, που και διασημότερη αρχιτεκτονική ονειροφαντασία είναι, και πολύ πιο ταιριαστός στην Βαβέλ της εποχής μας, και πολύ ανοιχτότερος σε ποικίλες ερμηνείες. Αλλά επιλέγοντας τον Πύργο του Τάτλιν, θες δεν θες, αναφέρεσαι σε μια ιδεολογία και ένα κίνημα που η ιστορία το καταδίκασε αμετάκλητα με μελανά χρώματα. Επίσης, αν θέλουμε σώνει και καλά να κάνουμε την πόλη κέντρο μοντερνισμού, μπορούμε άριστα να γεμίσουμε έναν χώρο, το Πάρκο στα Λιθαρίτσια θες, το Γιαννώτικο Σαλόνι, με ό,τι λογής μοντέρνα σχέδια φαντάζεται η καλλιτεχνική φαντασία, άνευ περιορισμών, να βρουν μια θέση μόνιμη και οι τρίγωνα-κάλαντα-σιδεριές και το όρθιο έμενταλ των προηγούμενων Χριστουγεννων. Να κάνουμε ένα Πάρκο μοντέρνων καλών τεχνών, να πάει ο κάθε πικραμένος να φτιάξει την εγκατάστασή του. Αλλά όχι στο κεντρικότερο σημείο της πόλης, όχι Χριστούγεννα. Ξέρετε κύριε Δήμαρχε, για την συντριπτική πλειοψηφία της πόλης που σας επέλεξε, τα Χριστούγεννα εμπεριέχουν άλλον συμβολισμό, όχι τον βίαιο αγώνα για την εγκατάσταση των Σοβιέτ".
- "Και δεν δέχεσαι ούτε αυτή την όμορφη ευκαιρία να συνεργαστούν ζωντανά η Πόλη και το Πανεπιστήμιο;", θα επιμείνεις, υπενθυμίζοντάς μου ότι το τμήμα Καλών Τεχνών, οι φοιτητές και οι διδασκοντες του, θα επιβλέψουν.
- "Η σύνδεση Πανεπιστημίου και Πόλης δεν θα πρέπει να ξεκινά από την κομμουνιστική φαντασίωση του κάθε πικραμένου", θα απαντήσω (μην θυμηθούμε κάτι αλήστου μνήμης παλιές πανεπιστημιακές ημέρες με τους υμνητές του Εμβέρ Χότζα...), και με χαρά θα περιμένω να μου εξηγήσει ο κάθε πικραμένος εγκέφαλος που τον σκέφτηκε και τον πρότεινε τον πύργο του Τάτλιν, τι δεν καταλαβαίνω. Γιατί αν μας έπιασε ο πόνος για τον κονστρουκτιβισμό, να συζητήσουμε και πώς φέρθηκε στους avant-garde καλλιτέχνες η Σοβιετία μετά από λίγα χρόνια. Επίσης με χαρά θα υποδεχτώ τον κάθε πικραμένο δημοτικό και πανεπιστημιακό εγκέφαλο να εξηγήσει στην κόρη μου και τόσα άλλα παιδάκια γιατί έχει σημασία ο Βλαδίμηρος ο Λένιν, ο Λέων ο Τρότσκι, ο Ιωσήφ ο Στάλιν, και η Αλεξάντρα Κολοντάι, και όχι η γέννηση του Χριστού. Και θα υπογραμμίσω για άλλη μια φορά ότι η όποια πρωτοπορία είναι καλοδεχούμενη (και έχει και το Πανεπιστήμιο χώρους ατέλειωτους να την εγκαταστήσει...), αλλά όχι στην κεντρική πλατεία, όχι τα Χριστούγεννα. Εκτός αν ο δήμαρχος φοβάται τους τζιχαντιστές και είπε έμμεσα να αποφύγει την χριστουγεννιάτικη πρόκληση.
* Ο Γιώργος Παππάς είναι Παθολόγος, πολιτικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας, που έχει περάσει από τη διαδικασία του Μητρώου Πολιτικών Στελεχών. Οι θέσεις που εκφράζονται δεν απηχούν απαραίτητα στην ολοτητά τους τον εν λόγω πολιτικό φορέα.