Τα αρχαία Ελληνικά στην Ελλάδα και την Ευρώπη…

on .

Αυτονόητο είναι να φαντάζεται οποιοσδήποτε ότι η αρχαία Ελληνική Γλώσσα τιμάται και μελετάται στη χώρα που την δημιούργησε και όπου γράφτηκαν παγκόσμια αριστουργήματα. Κι όμως, εμείς οι απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων, οι κληρονόμοι αυτού του μεγάλου θησαυρού απαξιώνουμε και καταστρέφουμε την ωραιότερη γλώσσα του κόσμου, την μητέρα όλων των ευρωπαϊκών γλωσσών και όχι μόνον. Κάνουμε ό,τι μπορούμε για να την καταστρέψουμε. Άρχισε πρώτα ο πόλεμος κατά των αρχαίων ελληνικών. Τα αρχαία ελληνικά είναι νεκρή γλώσσα. Η διδασκαλία στο Γυμνάσιο είναι παρά φύσιν. Παράλληλα έχουμε και την ανακοίνωση 56 πανεπιστημιακών καθηγητών, από τους οποίους οι περισσότεροι είναι άσχετοι με την αρχαία ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία καθόσον οι ειδικότητές τους δεν έχουν καμία σχέση με όσα απασχολούν τους φιλολόγους. Αλλά και για όσους έχουν σχέση μπαίνουν στη μέση οι αριστερές ιδεοληψίες.
Ζητούν την κατάργηση των Αρχαίων από το πρωτότυπο στο Γυμνάσιο, διότι «δεν καλλιεργείται επαρκώς η Νέα Ελληνική γλώσσα με το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα, ενώ παράλληλα νοθεύεται το γλωσσικό αίσθημα των παιδιών που κάνουν διαρκώς αυθαίρετες αναγωγές και συγκρίσεις με την αρχαία και μάλιστα με την αττική γλώσσα, που είναι τόσο απομακρυσμένη από τη σύγχρονη γλώσσα».
ΟΥΔΕΝ ΨΕΥΔΕΣΤΕΡΟΝ. Όλοι οι μεγάλοι Νεοέλληνες λογοτέχνες γνώριζαν άριστα αρχαία ελληνικά. Όποιος ξέρει καλά αρχαία ελληνικά ξέρει καλά και νέα ελληνικά. Το επιβεβαιώνει και ο Ευάγγελος Παπανούτσος, όταν γράφει: «Δεν μπορεί κανείς να μιλήσει και να γράψει σωστά τη δημοτική, αν δεν πατάει στέρεα στη γνώση της αρχαίας κλασικής γλώσσας».

***
Ας δούμε όμως τι γίνεται στην Ευρώπη και αλλού. Ο Γερμανός φυσικός επιστήμων (όχι φιλόλογος) Max von Laye (Βραβείο Νόμπελ Φυσικής) γράφει: «Οφείλω χάριτας στη Θεία Πρόνοια, διότι ευδόκησε να διδαχθώ τα αρχαία Ελληνικά, που με βοήθησαν να διεισδύσω βαθύτερα στο νόημα των θετικών επιστημών».
Ο Ισπανός Ακαδημαϊκός Φρειδερίκος Σακρέντο το 1996 στο 3ο Παγκόσμιο Γλωσσικό Συνέδριο δήλωσε: «Η αρχαία ελληνική γλώσσα πρέπει να γίνει η δεύτερη μητρική γλώσσα όλων των Ευρωπαίων γενικώς και ειδικώτερα η πρώτη γλώσσα των καλλιεργημένων ατόμων»!
Η μεγάλη Ελληνίστρια και Ακαδημαϊκός Ζακλίν Ντε Ρομιγύ είπε: «Η γλώσσα αυτή (η αρχαία) βοηθάει γενικά τη σκέψη με τη λιτότητα της έκφρασης, την σαφήνεια των εννοιών και τον λεκτικό πλούτο. Πώς μπορεί να φαντασθεί κανείς ότι οι σημερινοί Έλληνες πολίτες μπορεί να αγνοούν την κληρονομιά που αυτή (η Ελλάδα) τους κληροδότησε και που μελετάται σήμερα στη Φινλανδία, στην ιαπωνία, στη Βραζιλία».
Το 1995 έκανε έκκληση από το βήμα της Πνύκας και είπε: «Προστατέψτε τη γλώσσα σας τα αρχαία Ελληνικά. Ήταν λάθος η κατάργηση των τόνων». Άρχισαν ήδη να φαίνονται κάποια σημάδια που θα οδηγήσουν στην πλήρη δικαίωση της Ρομιγύ…
Δεν είναι μόνον η κατάργηση των τόνων. Καταργήθηκαν διαχρονικές συνεκτικές δομές κανόνων ορθογραφίας και Γραμματικής, που οδηγούν στην καταστροφή της ελληνικής γλώσσας. Παρά τις επισημάνσεις μεγάλων πνευματικών μορφών.
Στη Μεγάλη Βρετανία το Υπουργείο Παιδείας, πριν από λίγα χρόνια, ξεκίνησε τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στα δημοτικά σχολεία! Η δασκάλα Λόρνα Ρόμπινσον σε δηλώσεις της είπε: «Τα αρχαία ελληνικά είναι θαυμάσια γλώσσα, γεμάτη όμορφες λέξεις και συναρπαστικά νοήματα».
Οι Βρετανοί χαίρονται που θα διδαχθούν τα παιδιά τους τα αρχαία ελληνικά στο Δημοτικό. Στην Ελλάδα γίνεται λόγος για διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών σαν ξένη γλώσσα στο Λύκειο… Αν πρότεινε κάποιος στην Ελλάδα να διδάσκονται τα αρχαία ελληνικά στο δημοτικό θα άκουγε «τα χίλια μύρια»…
Πριν από λίγα χρόνια η γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung δημοσίευσε άρθρο του δημοσιογράφου και γνώστη της αρχαίας ελληνικής Konrad Adam, ο οποίος υποστηρίζει ότι πρέπει να ενισχυθεί η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στα γερμανικά σχολεία. Βασικό του επιχείρημα είναι ότι τα αρχαία ελληνικά ακονίζουν το δημοκρατικό φρόνημα και την πολιτική συνείδηση των παιδιών σε μια κοινωνία καταναλωτική που την χαρακτηρίζει η πνευματική νωθρώτητα.
Για την αξία της αρχαίας Ελληνικής από το εξωτερικό έρχονται οι ωραιότεροι ύμνοι και τα εγκώμια. Ένας από αυτούς είναι και ο Αμερικανός Τζέφρυ Χάρροκς, ο οποίος στο βιβλίο του «Ελληνικά, ιστορία της γλώσσας και των ομιλητών της» γράφει: «…γνωρίζοντας πολύ καλά το μέτρο των δυνατοτήτων μου σε πολλά πεδία τα οποία απετόλμησα να εξετάσω, προσφέρω το βιβλίο αυτό σε όσους θα το διαβάσουν με την ελπίδα ότι θα καταφέρω να τους μεταδώσω έστω ένα μέρος μικρό από την γοητεία που ασκεί επάνω μου η συναρπαστική αυτή γλώσσα…».
Ο Μάριος Πλωρίτης ένας διαπρεπής λόγιος και συγγραφέας βλέποντας την άγνοια και τον πόλεμο κάποιων «μορφωμένων» κατά των αρχαίων ελληνικών, διακήρυξε: «Οι Αρχαίοι Έλληνες έπλασαν μία γλώσσα με άπειρους θησαυρούς, που τα όριά της έφθασαν στα πέρατα του κόσμου. Οι ξένοι την μελετούν, την μιμούνται, την χρησιμοποιούν, για να πλουτίσουν τις δικές τους γλώσσες. Πανάξιος ο μισθός τους. Κι εμείς όχι μόνον δεν την «επισκεπτόμαστε», αλλά την αγνοούμε την περιφρονούμε, την κακοποιούμε χωρίς όρια. Άξιος κι εμάς ο μισθός μας, όπως όλων των απαιδεύτων και ασόφων»…
Τελευταία, μάλιστα, γίνεται λόγος στην Ελλάδα να διδάσκονται σαν ξένη γλώσσα μόνον στο Λύκειο.
Όπως προαναφέραμε, το Υπουργείο Παιδείας της μεγάλης Βρετανίας από το 2010 άρχισε τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στα δημοτικά σχολεία. Ο Βρετανικός Τύπος με χαρά ανακοίνωσε ότι οι μαθητές «θα διδάσκονται την μητρική γλώσσα του Αρχιμήδη και του Ηροδότου».
Η εφημερίδα «Γκάρντιαν» πραγματοποίησε δημοσκόπηση στην ιστοσελίδα της, στην οποία το κοινό απάντησε, σε ποσοστό 80%, ότι «η διδασκαλία αρχαίων ελληνικών είναι καλή ιδέα. Τα αρχαία ελληνικά είναι η ρίζα του πολιτισμού». Στην Ελλάδα αυτό είναι άγνωστο!
Η Λόρνα Ρόμπινσον, διευθύντρια του προγράμματος «Ίρις», που προώθησε αρμοδίως την ιδέα, είναι πεπεισμένη ότι τα αρχαία ελληνικά θα έχουν μεγάλη επιτυχία, αφού «θα παράσχουν μία καθαρή και συναρπαστική βάση για την κατανόηση πολλών πολυπλοκοτήτων της αγγλικής γραμματικής. Η διδασκαλία μιας γλώσσας που έχει διαφορετικό αλφάβητο είναι δύσκολη, αλλά πολύ ενδιαφέρουσα. Σίγουρα τα αρχαία ελληνικά είναι μία πανέμορφη γλώσσα, γεμάτη από υπέροχες εκφράσεις. Η συγκεκριμένη προσπάθεια μόνο οφέλη έχει να προσφέρει στους μαθητές».
Ο Πήτερ Τζόουνς (Αμερικανός συγγραφέας) γράφει για τη γλώσσα των προγόνων μας: «Οι Έλληνες της Αθήνας του 5ου και του 4ου π.Χ. αιώνα είχαν φθάσει την γλώσσα σε τέτοιο σημείο, ώστε με αυτήν να εξερευνούν ιδέες όπως η δημοκρατία και οι απαρχές του σύμπαντος, έννοιες όπως το θείον και το δίκαιον. Είναι μία θαυμάσια και εξαιρετική γλώσσα».
Στην Ελλάδα ακούγονται δογματικά: Είναι νεκρή γλώσσα. Είναι άχρηστα τα αρχαία. Και, τα αρχαία πρέπει να διδάσκονται σαν ξένη γλώσσα…
Όμως, τα εγκώμια ξένων διανοουμένων συνεχίζονται: Ο επικεφαλής της πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Ανατολικής Οξφόρδης δήλωσε: «Τα αρχαία ελληνικά δεν είναι μόνον μία μάθηση ξένης γλώσσας. Είναι μία ολόκληρη κουλτούρα που θα συνοδεύει το παιδί για όλη του τη ζωή. Θα εντείνει την αίσθησή τους για τη γλώσσα, θα μπορούν να ιδούν τις συνδέσεις μεταξύ των γλωσσών, θα μαθαίνουν να σκέπτονται και είναι και διασκέδαση».
Ομάδα γλωσσολόγων σε έρευνα που έκανε κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η ελληνική είναι η μόνη γλώσσα στον κόσμο, που έχει πραγματικά την δυνατότητα να αποτελέσει την κοινή βάση της παγκόσμιας επικοινωνίας. Ο λόγος είναι προφανής. Εκτός από την ακρίβειά της στην απόδοση των νοημάτων από γλώσσα σε γλώσσα, έχει και οικονομία στην κωδικοποίηση και μεταφορά δεδομένων λόγω της ίδιας της δομής της. Και ποια είναι αυτή η δομή; Αν, για παράδειγμα, η λέξη «άνδρας» έχει σε μερικές γλώσσες δύο λεκτικούς τύπους όλους κι όλους, δηλαδή, έναν για τον ενικό και έναν για τον πληθυντικό αριθμό, στην αρχαία ελληνική γλώσσα έχουμε δέκα: ανήρ, ανδρός, ανδρί, άνδρα, άνερ, άνδρες, ανδρών, ανδράσι, άνδρας, άνδρες και βεβαίως και τον δυϊκό αριθμό.

* * *
Μένει κατάπληκτος κανείς από το θαυμασμό τους επαίνους και τα εγκώμια όλων των λογίων ανθρώπων όπου γης για την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα. Την ονομάζουν μητέρα όλων των ευρωπαϊκών γλωσσών, τις οποίες αποκαλούν κρυπτοελληνικές και χίλια δυο άλλα εγκώμια.
Το 2001 Βάσκοι Ευρωβουλευτές επρότειναν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την καθιέρωση της ελληνικής γλώσσας ως επίσημης γλώσσας της Ε.Ε.. Η πρωτοβουλία των Βάσκων Ευρωβουλευτών ξάφνιασε. Στη Μεγ. Βρετανία από το 2010 διδάσκεται η αρχαία ελληνική και στα δημοτικά σχολεία. Και μάλιστα έγινε δεκτή με ενθουσιασμό.
Από την άλλη μεριά δεν μπορεί κανείς να εξηγήσει τη στάση των Ελλήνων απέναντι στη γλώσσα των ενδόξων προγόνων τους. Δεν μπορούμε να βρούμε εξηγήσεις σε όσα είδαμε στην αρχή του άρθρου. Κρίμα!..

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΕΜΟΣ