Πώς θα περιορίσουμε τα τροχαία ατυχήματα...

on .

Ένας μεγάλος στρατηλάτης είπε κάποτε: «Η πληρωμή της νίκης με εκατό χιλιάδες άνδρες, είναι μία δόξα, η σπατάλη της ζωής έστω και ενός ανθρώπου, είναι ένα έγκλημα».
Φοβούμαι ότι στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους γίνεται κάθε μέρα σπατάλη ανθρωπίνων ζωών και γι’ αυτό είμαστε όλοι υπεύθυνοι (πολίτες και πολιτεία).
Έχει γίνει συνήθεια, να ονομάζεται «ατύχημα» τροχαίο κάθε δυσάρεστο γεγονός, το οποίο συμβαίνει στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους και εμπλέκονται σ’ αυτό τροχαία μέσα μεταφοράς (οχήματα, δίκυκλα).
Όπως σημαίνει και η λέξη, «ατύχημα», είναι το γεγονός εκείνο στο οποίο συνετέλεσαν αστάθμητοι παράγοντες, μη δυνάμενοι δηλ. για διαφόρους λόγους να προβλεφθούν. Στις περισσότερες όμως των περιπτώσεων τροχαίων «ατυχημάτων», έχει αποδειχθεί μετά από λεπτομερή εξέταση των αιτίων που τα προκάλεσαν, ότι αυτά (ατυχήματα) θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί, δεν οφείλονταν δηλ. σε αστάθμητους παράγοντες.
Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν, ως γνωστόν, μία από τις συνηθέστερες αιτίες θανάτων στην Ελλάδα και κυρίως νέων ανθρώπων, με ότι αυτό συνεπάγεται, για τα ίδια τα άτομα και την πατρίδα μας (απώλεια ζωών, αναπηρίες, εθνική οικονομική αιμορραγία, διόγκωση του ήδη διογκωμένου δημογραφικού μας προβλήματος κ.λπ.).
Ένας, ή και περισσότεροι (αθροιστικά) από τους παρακάτω τρεις παράγοντες, μπορεί να είναι η αιτία ενός τροχαίου ατυχήματος, με την λέξη ατύχημα εντός ή εκτός εισαγωγικών:
Α. Όχημα (ή δίκυκλο)
Β. Οδηγός
Γ. Αυτοκινητόδρομος
Οι αρμόδιοι, λοιπόν, φορείς της Πολιτείας, αλλά και κάθε ένας από εμάς, μπορεί να συντελέσει, στα πλαίσια της αρμοδιότητάς του, στην εξάλειψη, ή τουλάχιστον, την ελαχιστοποίηση των τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα μας, βελτιώνοντας ένα ή και τους τρεις παραπάνω παράγοντες (π.χ. ο κάθε οδηγός την συντήρηση και την οδήγηση του αυτοκινήτου του, η Πολιτεία την κατάσταση των δρόμων κ.λπ.). Πάντως κάτι πρέπει να γίνει, γι’ αυτό το μεγάλο πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων, είναι επιτακτική ανάγκη, λαμβανομένου μάλιστα υπόψη και του θέρους που διανύουμε· δεν πάει άλλο.
Κάθε καλοκαίρι χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο, ή γίνονται ανάπηροι, τόσοι Έλληνες όσοι οι κάτοικοι μιας κωμοπόλεως και οι περισσότεροι εξ αυτών είναι νέοι άνθρωποι.
Η πείρα μου, των τριάντα χρόνων, στο τεχνικό Σώμα του στρατού, με την ειδικότητα μάλιστα οχημάτων και η οδήγηση, επί πενήντα χρόνια, διαφόρων τύπων οχημάτων (στρατιωτικών και πολιτικών), με κάνουν να πιστεύω ότι και οι τρεις ως άνω παράγοντες (όχημα, οδηγός, δρόμοι), έχουν περιθώρια βελτίωσης, αρκεί να υπάρχει η θέληση των αρμοδίων της Πολιτείας και όλων ημών των πολιτών.
Παράγων «όχημα»
Οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι η γενική μηχανική κατάσταση των οχημάτων που κυκλοφορούσαν στους ελληνικούς δρόμους, προ της οικονομικής κρίσης, ήταν πολύ καλύτερη, από αυτήν των οχημάτων παλαιοτέρων εποχών. Στο γεγονός αυτό συνετέλεσαν διάφοροι παράγοντες όπως: Ο θεσμός της απόσυρσης, τα εύκολα δάνεια, οι έλεγχοι των ΚΤΕΟ κ.λπ..
Σε κάποια χρονική περίοδο μάλιστα, οι Έλληνες νομίσαμε ότι γίναμε Ευρωπαίοι, όσον αφορά στην αλλαγή των αυτοκινήτων, γιατί μπορούσαμε να τ’ αλλάζουμε κι εμείς σε μικρά χρονικά διαστήματα (5-6 ετών), όπως και αυτοί (Ευρωπαίοι)· δεν γνωρίζαμε βέβαια ότι τα λεφτά ήταν ξένα.
Η οικονομική κρίση, που μαστίζει κυριολεκτικά, τα τελευταία δέκα χρόνια τη χώρα μας, επέδρασε, πολύ αρνητικά, επί της γενικής κατάστασης και της προληπτικής συντήρησης των κυκλοφορούντων στην Ελλάδα οχημάτων (μη πραγματοποίηση των προγραμματισμένων τεχνικών ελέγχων, υπό των ΚΤΕΟ, μη αντικατάσταση ευθαρμένων εξαρτημάτων κ.λπ., λόγω της οικονομικής αδυναμίας των οδηγών).
Οι προγραμματισμένοι και εκτελούμενοι υπό των ΚΤΕΟ, τεχνικοί έλεγχοι, είναι καθοριστικής σημασίας, καθ’ όσον αφορούν, κυρίως, τα συστήματα ασφαλείας του αυτοκινήτου (πεδήσεως, διευθύνσεως, αναρτήσεως, ελαστικά κ.λπ.). Η εκτέλεση, τουλάχιστον των παραπάνω ελέγχων, πρέπει να εξασφαλίζεται, πάση θυσία, υπό της Πολιτείας, αν και δεν είναι μόνο αυτοί αρκετοί (κάθε 2 χρόνια).
Νομίζω ότι θα μπορούσε να καθιερωθεί, υπό της Πολιτείας, και για τα πολιτικά οχήματα, το μέτρο του εκτάκτου τεχνικού ελέγχου (κατά την αποστολή του οχήματος), που ισχύει για τα στρατιωτικά.
Η άγνοια στοιχειωδών τεχνικών πληροφοριών του οχήματος, υπό του οδηγού του (κυρίως του νέου), έχει αρνητική επίπτωση στον χειρισμό του οχήματος, π.χ. πολλοί νέοι οδηγοί δεν γνωρίζουν την αποστολή του φλας (δείκτου αλλαγής πορείας), γι’ αυτό το ενεργοποιούν την τελευταία στιγμή. Εκείνο που ζητούν, κυρίως, οι νέοι οδηγοί, να μάθουν, για το υποψήφιο προς αγοράν όχημα, είναι πόσα χιλιόμετρα γράφει ο μετρητής του (κοντέρ) και πόσους ίππους αποδίδει ο κινητήρας του. Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η παραπάνω άγνοια, θα μιλήσουμε παρακάτω.
Ίσως είναι καιρός να αφήσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες τους οικονομικούς ανταγωνισμούς και να δώσουν περισσότερο βάρος, στην ασφάλεια των παραγομένων αυτοκινήτων, π.χ. δεν μπορεί ένα μικρό (ελαφρύ) αυτοκίνητο να φέρει κινητήρα που αποδίδει πολλούς ίππους, γιατί δεν συνεργάζονται ασφαλώς τα υπόλοιπα συστήματά του (φρένα, ανάρτηση κ.λπ.).
Είναι βέβαια πιθανόν να προκληθεί μία απρόβλεπτη βλάβη σ’ ένα κινούμενο όχημα, για διαφόρους λόγους (αστοχία υλικού, λάθος ενός τεχνικού κ.λπ.). Αυτό δεν σημαίνει ότι το αυτοκίνητο είναι καταδικασμένο να προκαλέσει ατύχημα. Εάν η ταχύτητά του είναι η κανονική και ο οδηγός του αντιδράσει έγκαιρα και σωστά, το ατύχημα θα αποφευχθεί.
Η δημιουργία, κατά καιρούς, υπό των αρμοδίων οργάνων της Πολιτείας, σε ανοικτούς χώρους, εκθέσεων με οχήματα τα οποία έχουν υποστεί μεγάλες παραμορφώσεις και έχουν καταστεί άχρηστα, λόγω τροχαίων ατυχημάτων, με πινακίδες δίπλα, οι οποίες θα αναφέρουν τα αίτια (π.χ. υπερβολική ταχύτητα, αντικανονική υπέρβαση κ.λπ.) και τα αποτελέσματά τους (τροχαίων), νομίζω ότι θα έχουν θετική επίδραση σε νέους κυρίως οδηγούς και υποψήφιους οδηγούς. Το ίδιο ισχύει και για προβολές ταινιών, με ανάλογο υλικό.
(αύριο το τελευταίο μέρος)

ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΑΧΑΙΡΑΚΗΣ