Το «Νέο» Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και ο ρόλος του

on .

-  Της ΕΛΕΝΗΣ ΣΙΑΣΗ*

● Την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία επί της αρχής από το Α’ Θερινό Τμήμα της Ολομέλειας της Βουλής το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Βέβαια υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκαν ο ΣΥΡΙΖΑ και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, ενώ καταψηφίστηκε από τη Νέα Δημοκρατία. Να υπενθυμίσω αρχικά ότι σύμφωνα με το άρθρο 01 του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας το Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου (Τ.Ε.Ι. Ηπείρου) με έδρα την Άρτα απορροφάται, από την 1/10/2018, από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Προβαίνοντας σε μία σύντομη αποτίμηση του νομοσχεδίου, αυτό το οποίο αποκόμισα είναι ότι στα λόγια και στη θεωρία όλα φαίνονται πολύ εύκολα και παρουσιάζονται σχεδόν ως ειδυλλιακά. Έτσι, λοιπόν, νέα τμήματα θα δημιουργηθούν, η έρευνα θα αναβαθμιστεί, νέα ερευνητικά κέντρα θα δημιουργηθούν, καινούργιοι καθηγητές με προσόντα θα προσληφθούν για τη στελέχωση του «Νέου» πλέον Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ο αριθμός των φοιτητών θα αυξηθεί στις 35.000, η τοπική οικονομία θα ενισχυθεί και το Πανεπιστήμιό μας θα αποκτήσει επιτέλους κυρίαρχο ρόλο στα Βαλκάνια.
Προσωπικά, επειδή σπούδασα στο Τμήμα Κλασικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, θυμάμαι τον αγώνα που έδιναν οι καθηγητές μας να αποκτήσει η Σχολή μας τη θέση που της άξιζε μέσα στην Ευρώπη και μας παρότρυναν να διαβάζουμε όσο περισσότερο μπορούσαμε την ελληνική και την ξένη βιβλιογραφία. Και πραγματικά, η Ιατρική, η Φιλολογία, το Μαθηματικό και το Φυσικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ξεχώριζαν και μέσα στην Ευρώπη για τις γνώσεις που μας παρείχαν αλλά και για το βαθμό δυσκολίας τους σε σχέση με άλλα τμήματα στην Ελλάδα. Τώρα το να ακούω και να διαβάζω από τους βουλευτές και τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ πως μετά από αυτή τη συγχώνευση το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων θα κυριαρχήσει στα Βαλκάνια, ειλικρινά αναρωτιέμαι αν πρόκειται για μεγάλο επίτευγμα να κυριαρχήσεις σε χώρες που το επίπεδο σπουδών τους είναι ακόμη υποβαθμισμένο σε σχέση με το δικό μας. Έτσι θα οδηγηθούμε στο μέλλον και στην ανάπτυξη της χώρας μας; Με αυτόν τον τρόπο θα επανακτήσουμε το ρόλο που μας αξίζει στην ευρωπαϊκή οικογένεια; Ποιος είναι ο στόχος τελικά της Ανώτατης και Ανώτερης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα;
Πιστεύω ακράδαντα πως η πατρίδα μας θα μπορέσει να ανορθωθεί και να βγει από το σημερινό σκοτάδι μόνο μέσω μιας φωτισμένης Παιδείας που δεν θα υπηρετεί πλέον μικροπολιτικά συμφέροντα και ανώφελα ρουσφέτια. Και βέβαια αυτό θα συμβεί αν αγωνιστούμε για να κυριαρχήσουμε στην Ευρώπη, αναβαθμίζοντας ουσιαστικά τις γνώσεις μας και τα προγράμματα σπουδών των πανεπιστημιακών μας σχολών, ανταγωνιζόμενοι τα καλύτερα πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού. Η ισοπέδωση, ο εύκολος δρόμος προς τα κάτω και ο λαϊκισμός στην Παιδεία δεν θα φέρουν το φως, αλλά θα μας κρατήσουν στο σκοταδισμό.
Παράλληλα, δεν άκουσα από την κυβέρνηση να έχει ένα σχέδιο ρεαλιστικό για τους άνεργους πτυχιούχους της περιφέρειας Ηπείρου μιας και σχεδίασε το υπέρ-Πανεπιστήμιο. Οι περισσότεροι νέοι είναι άνεργοι, ελάχιστοι εργάζονται και όσοι δουλεύουν, αμείβονται με τον κατώτατο μισθό των 380 ευρώ. Εδώ χρειάζεται να γίνει η σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας για να αναπτυχθεί η οικονομία μας και να κάνουν την επανεμφάνισή τους και τα χειρωνακτικά επαγγέλματα. Διότι η Ελλάδα διαθέτει πολλούς επιστήμονες, όμως δεν έχει χειρώνακτες οι οποίοι πρέπει να αποτελέσουν με τη σειρά τους τον θεμέλιο λίθο για την αναγέννηση της χώρας μας.
Οπότε, έχουμε ανάγκη από ένα Πανεπιστήμιο που θα προάγει τη γνώση σε όλους τους τομείς και θα συμβάλει με τη συνδρομή της Πολιτείας στην καταπολέμηση της ανεργίας, στη βελτίωση της οικονομίας μας έμπρακτα και στην επανατοποθέτηση της πατρίδας μας στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Γιατί το ανθρώπινο δυναμικό της Ελλάδας και η πολιτιστική της κληρονομιά εγγυώνται το μέλλον της Ενωμένης Ευρώπης.

* Η Ελένη Σιάση είναι Πολιτικό Στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας στον Τομέα Παιδείας.