Η Δωδώνη ως ανεκτίμητος χώρος Πολιτισμού του τόπου μας!..

on .

Έχοντας παρακολουθήσει, κατά την εφετινή καλοκαιρινή περίοδο τις περισσότερες από τις εκδηλώσεις που διοργάνωσε ο Δήμος Δωδώνης, στο πλαίσιο του 3ου Διεθνούς Φεστιβάλ Δωδώνης, θα ήθελα να εξάρω την ποιότητα των εκδηλώσεων, την αντιπροσωπευτικότητά τους, την άρτια διοργάνωση και φιλοξενία στον χώρο, με πρωτεργάτες τις αρχές και τους ανθρώπους του Δήμου Δωδώνης. Είναι γεγονός ότι είμαστε όλοι τυχεροί που ο τόπος μας διαθέτει ένα τέτοιο θέατρο σε ένα τόσο μαγευτικό και εντυπωσιακό τοπίο, το οποίο, στην ουσία, είναι διαφορετικό σε κάθε μήνα και σε κάθε εποχή του έτους. Είμαστε, επίσης, τυχεροί που γίνονται και πάλι παραστάσεις στο θέατρο της Δωδώνης, καθώς για ένα διάστημα είχαμε στερηθεί τη μαγεία των παραστάσεων στον συγκεκριμένο χώρο, για λόγους που είχαν να κάνουν με την κατάσταση που βρισκόταν το θέατρο.
Έτσι, και εφέτος, ύστερα από μεγάλες και συντονισμένες προσπάθειες του Δήμου Δωδώνης και σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Ηπείρου και με τη συνεργασία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων παρουσιάστηκαν εξαιρετικές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που αναφέρονταν αφενός στη μουσική, όπως η Συμφωνιέττα Σόφιας, η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, η συναυλία του Δημήτρη Παπαδημητρίου και η Κινεζική Συμφωνική Ορχήστρα της Σιγκαπούρης και αφετέρου στο θέατρο, όπως η «Ορέστεια» του Αισχύλου από το Εθνικό Θέατρο, καθώς και η παράσταση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης «Το Τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη. Μάλιστα, εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι μουσικές και θεατρικές αυτές εκδηλώσεις πλαισιώθηκαν και από μία κατεξοχήν εκδήλωση Λόγου, που ήταν το Επιστημονικό Συμπόσιο Αρχαίας Δωδώνης με θέμα «Σύνδεση Αρχαίας Ελληνικής με την Ψυχαναλυτική και την Ομαδική-Αναλυτική Σκέψη – Οι Ασυνείδητες Ομαδικές Δυναμικές στην Αρχαιότητα και Σήμερα».
Μία πρώτη διαπίστωση από τις παραπάνω εκδηλώσεις ήταν η μεγάλη συμμετοχή θεατών, γεγονός που οδηγεί στην ανάγκη συνέχισης και ολοκλήρωσης των εργασιών για την αποκατάσταση του θεάτρου ώστε αυτό να είναι διαθέσιμο σε μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών. Βεβαίως, στη μεγάλη αυτή προσέλευση, συνετέλεσε και το γεγονός της ελεύθερης εισόδου στις παραστάσεις που εξασφάλισε ο Δήμος Δωδώνης, σε συνεργασία με τους συνδιοργανωτές του Διεθνούς Φεστιβάλ. Αναγνωρίζοντας και εκτιμώντας δεόντως τη μεγάλη προσφορά του Δήμου στον τομέα αυτό, κρίνω προσωπικά ότι το πλέον κυρίαρχο στοιχείο για τη μεγάλη προσέλευση του κοινού ήταν η ίδια η ποιότητα των εκδηλώσεων. Βεβαίως, μία ευρύτερη θεατρική παιδεία και λειτουργία, όταν εξασφαλίζονται από τον Δήμο και μάλιστα σε ένα τέτοιο θέατρο, δεν παύουν να έχουν τη δική της ξεχωριστή σημασία.

Θεωρώ, ωστόσο, ότι τόσο ο Δήμος Δωδώνης όσο και άλλοι αρμόδιοι φορείς, αλλά και ο καθένας από εμάς έχουμε υποχρέωση να προβάλουμε, να αναδείξουμε και να τιμήσουμε αυτόν τον ιστορικό χώρο που κοσμεί τον τόπο μας. Ως εκ τούτου, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι δεν είναι μόνο δίκαιο, αλλά και επιβεβλημένο, το πάγιο αίτημα του Δήμου Δωδώνης για την ένταξη του αρχαιολογικού χώρου της Δωδώνης στον κατάλογο μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco. Παράλληλα, ωστόσο, με τη διεθνοποίηση του θέματος, είναι αναγκαίο να εξασφαλίζονται όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε να καθίσταται ο χώρος λειτουργικός, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, και να διευκολύνει γενικότερα τους επισκέπτες κάθε ηλικίας και κάθε κατηγορίας. Η προϋπόθεση αυτή βρίσκεται σε συνδυασμό με την προβολή του αρχαιολογικού χώρου τόσο σε ευρύτερο τοπικό και πανελλήνιο όσο και σε διεθνές επίπεδο, αναδεικνύοντας την ιστορικότητα του χώρου, αλλά και το φυσικό κάλλος της περιοχής.
Εμείς, ως ερευνητική ομάδα του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, απευθυνόμενοι κυρίως σε μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, έχουμε εκπονήσει, στο πλαίσιο διεθνούς εκπαιδευτικού Προγράμματος, ένα τεκμηριωμένο σχέδιο δραστηριοτήτων και δράσεων που προτείνονται για κάθε μαθητή και κάθε σχολείο που θέλει να επισκεφτεί ειδικά τον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης. Οι δράσεις αυτές και οι ανάλογες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις αρχίζουν από την προετοιμασία μιας εκπαιδευτικής επίσκεψης στον χώρο της Δωδώνης και ολοκληρώνονται με κρίσεις, εντυπώσεις, ποικίλες δραστηριότητες από την επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο και το θέατρο της Δωδώνης.
Κρίνουμε, κατά συνέπεια, ότι όχι μόνο πρέπει να επιδιωχθούν και να ενισχυθούν οι μαθητικές επισκέψεις στον αρχαιολογικό χώρο και το θέατρο της Δωδώνης, αλλά ότι πρέπει αυτές να είναι μελετημένες και στοχευμένες, για να προκαλούν και το ουσιαστικό ενδιαφέρον των μαθητών και γενικότερα των επισκεπτών. Αναφορικά με το ζήτημα αυτό είμαστε στη διάθεση του Δήμου Δωδώνης και κάθε σχολείου που θα ήθελε να έχει την ανάλογη ενημέρωση. Και τούτο, γιατί η προβολή και η ανάδειξη της Δωδώνης, με πρωτεργάτη, ασφαλώς, τον Δήμο Δωδώνης είναι υπόθεση όλων μας, όπως είναι γενικότερα υπόθεση όλων μας η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου μας.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΨΑΛΗΣ