Δημιουργικότητα και καινοτομία ως κύρια στοιχεία της Εκπαίδευσης…

on .

Ξεκίνησε αισίως η νέα σχολική χρονιά. Με αφορμή την έναρξή της, θα ήθελα να εστιάσω σε δύο βασικές παραμέτρους, την καινοτομία και τη δημιουργικότητα. 

Αυτοί είναι οι δύο βασικοί τομείς που πρέπει οι εκπαιδευτικοί να αναπτύξουμε. Το καλύτερο μέσο για την καινοτομία και δημιουργικότητα είναι η αξιοποίηση του χρόνου, η συνεργασία μεταξύ μας, η ανταλλαγή απόψεων, η μετάγγιση ιδεών. (Δεν μιλάω μόνο με τους ανθρώπους του κλάδου μου αλλά με τους συνεργάτες όλων των κλάδων και όλων των επιπέδων).

 Μπορεί ως φιλόλογος να έχω μια καλή ιδέα για τη Βιολογία. Βρίσκω τον αρμόδιο συντονιστή και συζητώ μαζί του. Να ξανασυζητηθεί το Εγκόλπιον Αγωγής από την πρώτη ημέρα, όχι σαν στρατιωτικός κανονισμός, αλλά σαν υποχρέωση ηθική για ένα πολιτισμένο και αποτελεσματικό Σχολείο.

Σαν υποχρέωση για μια κοινωνία αλληλοσεβασμού και αλληλεγγύης. Μια τέτοια κοινωνία εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις για αγωγή σώματος, ψυχής και πνεύματος.

Σε μια τέτοια κοινωνία η ανθρωπιά θα βασιλεύει και ο καθημερινός κάματος θα μεταλλάσσεται σε προσωπική ευχαρίστηση και αίσθηση προσφοράς. Μιας προσφοράς που καταξιώνει τον άνθρωπο και αναδεικνύει τον παιδαγωγό.

Για να μπορέσουμε να κάνουμε τις απαραίτητες αναλύσεις της καθημερινότητάς μας χρειαζόμαστε την τήρηση ενός ημερολογίου ανά Διεύθυνση. Σ’ αυτό θα αναφέρονται συνοπτικά όλες οι δράσεις μας: επισκέψεις γονέων, συζητήσεις για προγράμματα, συνεργασίες διάφορες, σκέψεις για νέα προγράμματα, έπαινοι παιδιών, παρατηρήσεις που έγιναν σε παιδιά, εξορμήσεις και τρόπος οργάνωσης και ό,τι άλλο κρίνετε εσείς σκόπιμο να συμπεριλάβετε στο ημερολόγιο αυτό.

Ο εκπαιδευτικός οργανισμός στον οποίο έχουμε εναποθέσει όλοι τις ελπίδες μας για μια αξιόλογη και δημιουργική επαγγελματική και ανθρώπινη πορεία έχει αποδείξει μέχρι σήμερα ότι έχει αναγάγει σε θρησκεία, το σεβασμό και την ανάδειξη κάθε εργαζομένου, σε οποιονδήποτε τομέα κι αν προσφέρει τις υπηρεσίες του.

Στα πιστεύω αυτής της εργασιακής θρησκείας και στα λατρευτικά της στοιχεία συμπεριλαμβάνεται η συνεργασία και ο αλληλοσεβασμός, η ανταλλαγή απόψεων και η αναζήτηση λύσεων, σε περίπτωση διαφωνίας.

Ταλαντούχος είναι ο εκπαιδευτικός ο οποίος έχει εγκαταστήσει και επικυρώσει μέσα του μεθόδους συνεργασίας και τρόπους ανάλυσης των διαφωνιών για να βρεθεί ο δείκτης επαλληλίας σε περίπτωση διαφορετικών απόψεων.

Κανένας δεν μπορεί μόνος του. Αυτό μας το μαθαίνει και η ζωή. Χρειάζεται να έχουμε βαθιά συναίσθηση αυτού που καλούμαστε να κάνουμε, αφού οι ίδιοι έχουμε αποφασίσει να προσφέρουμε. Αν δεν τηρήσουμε με σεβασμό και ευλάβεια αυτές τις απλές αρχές και αν δεν τις ενισχύσουμε σε δύσκολες ώρες, όπως είναι αυτές που περνά η χώρα μας σήμερα, φοβάμαι ότι θα εκδιωχθούμε του εργασιακού παραδείσου και θα μας υποδεχθούν οι πύλες της κολάσεως, που είναι η ανεργία, η μη καταβολή μισθών και το κλίμα εντάσεων και αντιπαραθέσεων, που είναι οι της προόδου και της επιτυχίας ανασταλτικοί παράγοντες.

Ας ανοιχτούμε λοιπόν σε όλα τα ρεύματα που διακονούν και αναδεικνύουν την αριστεία και ας ενσωματώσουμε στα προγράμματά μας νέες ιδέες χωρίς να αλλοιώσουμε ή να διαγράψουμε τα δικά μας χρώματα. Η εκπαίδευση απαιτεί νέα σχήματα και άλλη δυναμική, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις εξελίξεις.

Αν καταφέρουμε να συνθέσουμε και να προσφέρουμε στους μαθητές μας και στους μαθητές άλλων σχολείων το «Ανιχνεύοντας και τροφοδοτώντας τα χαρισματικά παιδιά» σε όλα τα πεδία των επιστημών τότε θα κατακτήσουμε μια πανελλαδική πρωτιά, όπως έχουμε επιτύχει με τις Βιβλιοδρομίες και το Μ.Α.Α.ΘΕ. (Μαθητικοί Αγώνες Αρχαίου Θεάτρου), τα προγράμματα Βιωματικής Μάθησης, τις Λογοτεχνικές Περιπλανήσεις, το Ελληνικό Πανηγύρι κ.α.

Με τη συνεργασία μας και τη βαθιά πίστη ότι μπορούμε να υπηρετήσουμε την καινοτομία και τη δημιουργικότητα θα μπορέσουμε να εντοπίσουμε τα διαφεύγοντα αποθέματα ευφυίας τόσο στο χώρο των μαθητών μας, όσο και σε όλους τους εκπαιδευτικούς μας.

Και αυτά δεν αφορούν μόνο στο Λύκειο ή στο Γυμνάσιο και τις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού. Αφορούν και τον Παιδικό Σταθμό, το Νηπιαγωγείο και τις μικρές τάξεις του Δημοτικού.

Οι ειδήμονες υποστηρίζουν, ότι αν θέλουμε να διασφαλίσουμε το μέλλον της χώρας μας κατά τον 21ο αιώνα πρέπει να αρχίσουμε σήμερα κιόλας από το Νηπιαγωγείο.                                                                                 

*Ο Ελευθέριος Γείτονας είναι ιδρυτής και σχολάρχης των ομώνυμων Εκπαιδευτηρίων στη Βάρη Αττικής.